fredag 3 augusti 2012

Mästare på kaffe - Kaffemästaren i Örebro!

I onsdags var jag och J på besök i Örebro, en stad som jag tidigare besökt endast lite hastigt med stora F och ännu större M. Vi strosade omkring i solskenet/molnen och handlade lite olika saker som vi både behövde och inte behövde. På Drottninggatan passerade vi plötsligt en kaffebutik/barista med namnet Kaffemästaren. Det lär lovande tyckte jag och backade ett par steg och klev in i den fräscha butiken.

Vi blev varmt välkomnade av en trevlig ung man, som genast hörde att J talade göteborgska (nähä, säger väl alla som hört honom... J talar extremt mycket göteborgska). Det visade sig att baristan själv växt upp i Fiskebäck här i västra Göteborg, och vi köpte så klart kaffe hos honom.

Vi fick en snabb men kunnig guidning i kaffets underbara värld och fick provsmaka olika bönor och rostningar. Givetvis hade han sojamjölk till mitt kaffe, vilket vittnar om klokhet och servicetänk.

Butiken var så där fräscht vit med mörkt trä som kickfärg och stål för att ytterligare ge en känsla av renhet och stil. Kaffemaskinerna som han säljer är av sorten "to die for" och kaffet smakade ljuvligt gott.

Kringprodukterna var av hög kvalitet och jag ångrar lite att jag inte köpte en chokladkaka med chili eller en med mandel och salt. De var så snyggt förpackade som små hockeypuckar att de bara måste ha smakat fantastiskt. Det får väl bli nästa gång...

Är ni på besök eller rent av bor i Örebro eller runtomkring måste ni gå till denna kaffevirtuos. Det är inte lika billigt som Mc Donald's men ni får väldigt mycket för pengarna och dessutom en genuint trevlig pratstund. Jag var på gott humör resten av dagen efter denna oväntade upplevelse. Och ni... De snygga teburkarna på hyllan innanför disken är värda ett besök bara de. Inga fula handtextade skyltar i hemska kinaburkar utan stil rakt igenom. Sånt som jag är så svag för.




6 kommentarer:

  1. Ja, visst har det en stor betydelse var man dricker sitt kaffe och hur man blir bemött! Låter som en toppen plats!

    SvaraRadera
  2. Vilken service och vilket fint ställe. Länge sedan jag var i Örebro, det är en väldigt fin stad.

    SvaraRadera
  3. Ni kan bo över hos oss nästa gång vi har ett gästrum med 40-tals tema : ) fika ordnar jag med och frukost välkomna : ) kramar Sofia som ska ta en löptur längs med havet sedan hemfärd till Hjo kramar och hälsa J ang inbjudan hem till oss : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Jag ser fram emot att vi ska kunna baka nåt smarrigt ihop och sedan blogga om det! Kram!

      Radera
  4. Jag är ingen kaffetant, men älskar doften av det. Kan dricka vaniljlatte och kaffedrinkar, gärna med vispad grädde på toppen, mmm.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Jag som bor i Örebro har missat detta ställe. Tack för tipset :)

    SvaraRadera