fredag 5 december 2014

Lucka fem

E är dagens bokstav och då tänker jag genast på en tomte jag hade som barn. Varje julaftonsmorgon då jag vaknade var adventsstjärnan borta och i fönstret hängde istället en liten tomte av plast (!). Den höll sig om knäna, liksom hopkrupen där den hängde och dinglade. Jag visste ju att det var mamma som bytte stjärnan mot tomten men ändå! Hur fasen kunde hon smyga in utan att jag vaknade? Jag som verkligen höll ögonen öppna så mycket jag orkade.

Elf on a shelf från www.amazon.co.uk
Vad har nu detta med bokstaven att göra??? Jo, den här tomten är egentligen en ”elf”. En tomtenisse som hjälper Tomten med stort T. Just den här sortens tomte kallas ”elf on a shelf” och har den där sortens lite otäcka Jim-Carey-ansikte som jag egentligen inte gillar. Det är en liten tomtepojke/flicka som väl i det närmaste ändå är en ”hen”. Blicken är smått vild och onaturlig men jag älskar den. Just för att den symboliserar det goda med julen då jag var barn. När lille Elf hängde där i fönstret var det faktiskt jul. Strumpan var fylld och julafton hade kommit.

Min elf försvann någon gång på åttiotalet. Jag kan för mitt liv inte minnas när jag hängde upp den sista gången men jag tror att det var när stora F var liten. Sen var den bara borta. 

I år har jag beställt en ny elf. Jag kommer att få den efter jul eftersom den ska åka med vännen Annika hem från Brighton efter att hon har firat jul där. J kommer väl att få dåndimpen när jag hänger upp Elf men det får bli så. Det smått djävulskt grinande ansiktet kommer att möta oss nästa jul och jag längtar redan dit. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar