tisdag 12 april 2011

Ny vecka

Nu är vi inne i vecka femton och det känns som om det är hög tid att börja förgro plantor inomhus för utplantering när nattfrosten gett med sig. I höstas samlade jag frön från mina plantor och lade i små kuvert. Det är dags att plocka fram dem, och konstigt nog kommer jag ihåg var jag har lagt dem. Jag har också köpt nya fröpåsar med bland annat svarta stockrosor och vita luktärter. Stockrosorna blommar ju inte förrän nästa år, men de kan vara värda att vänta på. Så här fina blir de:


 Bilden är lånad från http://sibbarpsgard.se/?artnr=FR%D6 eftersom jag inte har några egna att visa upp än.

I dag öser regnet ner utanför mitt fönster och trädgårdsarbete får vänta. Jag bläddrar i böcker och letar idéer på bland annat http://www.odla.nu/ som erbjuder roliga saker för den som är hugad och hågad. Det är gratis att shoppa på nätet så länge man inte skickar iväg ordern med allt det där man kryssat för att man vill ha.
Det jag letar efter för tillfället är ett stort och djupt fat som jag kan använda som fågelbad i min planerade skuggträdgård under päronträdet i kolonin.

Så här ser vår lilla stuga ut förresten. Bilden är tagen i april 2010, så en del är förändrat sedan dess.Bland annat har vi valt att ta bort plåtdekorationerna på högra väggen. Snart kommer jag att lägga ut nya bilder här, för att visa hur mycket vi har jobbat med att göra det lilla huset till vårt eget.

Vi har valt att kalla huset för Eskilsro, till minne av den finaste svarta lilla bulldogg som någonsin funnits. Hans namn var Eskil och vi hade förmånen att få ha honom i ett halvår innan sjukdom gjorde att han flyttade till hundhimlen. Han älskade att ligga i gräsmattan och bara njuta av livet. Vi saknar honom väldigt mycket och tänder ibland ett ljus vid hans foto.



Han var en mycket älskad hund av så många. På bilden här ser man honom i blomman av sin ålder. Fyra år blev han, vår lille prins!



1 kommentar:

  1. Jag tror att det var ett klokt val att ta bort de där plåtdekorationerna!

    SvaraRadera