söndag 10 april 2011

Vårkänslor

I dag var det premiär i kolonin, där jag och J har en liten stuga. Det är en gul liten stuga som är byggd på trettiotalet någon gång. Vi köpte den förra året och har börjat renovera den så smått.

Under vintern är vattnet avstängt i kolonin, så då kan vi inte vara där, men i dag var det dags att släppa på det igen. Vi blev inte så glada när vi upptäckte att toaletten frusit sönder under de kalla månaderna. Ingen hade talat om för oss att man måste hälla glykol i toan innan man bommar igen och låter huset gå i ide. Det är ju inget man kan gissa själv. Nåväl, imorgon får det bli en tur till Frej Jonssons vitvarubutik.

I stugträdgården blommade krokus i gult och lila. Forsythian är på väg att slå ut, och jag tog med mig ett par kvistar hem till lägenheten. I dem ska jag hänga söta små påskharar snart! Jag älskar påskpynt!

Min kära kusin C kom på besök när vi räfsade som bäst i dag, och hon är en hejare på att rensa ogräs. Kirskålens fiende nummer ett, skulle man kunna säga. Det vi mest såg av henne var hennes rumpa som stack upp när hon förflyttade sig runt i rabatterna och utrotade ogräs fullkomligt skoningslöst!

När vi jobbat en stund grillade vi korv av olika slag. Stora F som är vegan fick tofukorvar som var väldigt goda och vi andra åt kycklingkorv. Lilla B dök upp efter en stund med Sputnik i släptåg som alltid.Han var ganska upprörd efter att ha åkt spårvagn. Det gillar han inte. Både Sputnik och Goliat mumsade glatt i sig det sista av korvarna, när vi var mätta. Sedan drack vi kaffe och åt goda små smörkakor i solskenet.

J skruvade ihop vår nyinköpta hylla från MIO. En vit hylla som lutas mot väggen; lite som en stege. Annars har vi ingen ordning inne än. Kuddar, överkast och annat tar vi ut till stugan först när det är lite varmare. Det är mycket som ska göras innan dess. Verandan ska målas och hela stugan städas så att det blir rent och snyggt efter vintersömnen.

Efter en hel dag ute är det skönt att krypa ner i sängen med en god bok. Jag läser just nu "Jag dödar" av Giorgi Faletti. En italiensk deckare som rekommenderades av kusin C. Gräslig historia där mördaren flår sina offer.

Nu är det dags för John Blund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar