måndag 2 juli 2018

Sommarläsning

Det känns som om semestern redan har börjat, fast jag har nästan en vecka kvar att jobba. Den senaste tidens sol och värme har letat sig in i mitt innersta inre, och satt sina spår. När jag kommer hem efter jobbet är jag i trädgården och grejar, borta på kolonilotten och vattnar och rensar och när jag kommer hem tänder vi grillen. Låter inte det som semester så vet inte jag?

Och så är det ju det där med fotbollen. I vår familj är det alltid fotboll året om, men när det är VM känns det som om det finns fler än 24 timmar om dygnet för då är det fotboll exakt hela tiden. Verkligen heeela tiden. De som känner mig vet att jag avskyr att fotboll och annan sport tar så mycket tid från annat. Eller, snarare TV-tittandet. För den som är intresserad är det säkert svårt att förstå, men jag håller på Schweiz eller vilka det nu är som Sverige spelar mot härnäst. För om Sverige åker ut ur VM blir det inte lika mycket tjat om fotboll heeela tiden.

Sån är jag. Helt ok med fotboll nån gång men när det tar all fokus i världen blir jag lite irriterad.

Så... vad gör jag istället? Jo läser. Det gör jag iofs hela året men mer intensivt när i stort sett alla andra ser på TV. Jag tänkte därför dela med mig av några boktips till er som eventuellt har en stund över att läsa eller som får det efter VM.

Första boken jag vill tipsa er om är "Den stora utställningen" av Marie Hermansson. En spännande bok som har avstamp i verkligheten men som säkert som ögat innehåller en hel del spekulation och fiktion. Berättelsen utspelar sig i Göteborg på 1920-talet då den stora Jubileumsutställningen ägde rum. Många människors öden vävs samman i boken och i centrum för handlingen står Albert Einstein.

Normalt sett tycker jag ofta att böcker som är baserade på en sann historia ofta är lite trista, baserat på min egen erfarenhet av dessa. Men Hermansson har ett sätt att berätta som jag rycks med av och hennes karaktärsbeskrivningar gör att boken blir levande och jag blir intresserad av att ta reda på mer om Einstein. Läs den! Finns även att låna som E-bok på biblioteken och säkert också som ljudbok.

För dig som gillar deckare kan jag tipsa om Malin Persson Giolitos serie om Sofia Weber. Hon skriver på ett bra sätt och jag gillar när hon i förbifarten driver lite med den kände kriminologen i TV, som uttalar sig om allt möjligt när det gäller brott. Leif GW är ju Malin PGs pappa och hon nämner ofta honom i sina böcker, på ett lite ironiskt men kärleksfullt sätt. "Bara ett barn" är tänkvärd läsning, som ändå inte känns allt för djuplodande i hängmattan. Det är ju ändå semester!

"1793" av Niklas Natt och Dag för den som har stark mage. Författaren förskönar inte Stockholms miljöbeskrivningar vid 1700-talets slut. Det är detaljerade beskrivningar av stanken och misären och trots att jag inte är särskilt lätt-äcklad fick jag lägga från mig boken när jag åt. För dig som besöker Stockholm i sommar är den ett måste. Gamla stan är trevligare numera tack och lov. Mitt favoritcafé ligger längst bort i stadsdelen vid Järntorget. På en hörna hittar du Sundbergs café som flyttades till denna plats för 300 år sen eller mer, från sitt tidigare läge (ungefär där Åhléns ligger i dag). Väl värt ett besök.

Du som har bestämt dig för att skippa rosévinet och det grillade i sommar, kan ha nytta och glädje av "Food pharmacy - kokboken" av Mia Clase och Lina Nertby Aurell. Inte en bok med pekpinnar och förbud utan en positiv anda där du, förutom roliga läsning, får tips på bra mat som är snäll mot din mage. Jag har testat flera av recepten och är mycket positiv till detta. Jättegoda raw-godisbitar som innehåller bra choklad och goda nötter. rekommenderas för alla som vill ändra sin livsstil och framför allt sin mat-stil.

Ja, det var tipsen just nu! Kanske kommer det fler, man vet aldrig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar