fredag 16 augusti 2013

Att ha övernattande gäster...

Krabbmums på kålrot med ingefära och koriander!
Förrätt på Vann spa.
Efter en sommar med diverse resor och boende i olika former, är det dags att stanna hemma ett tag. Jag kom hem från två dagars spa med jobbet igår, och har nätt och jämnt hämtat mig. Det var inget festande för mig men MYCKET mat och en hel del jobb. Dessutom låg jag i himmelsbadet, skogspoolen och helvetes-grytan eller vad de olika bassängerna nu hette, så jag blev alldeles skrynklig i skinnet. Såna skrynklor som slätar ut sig när man torkat. Andra skrynklor är tyvärr mer beständiga tyvärr, i min ålder. Men de är årsringar som visar att man har levt anser jag. Även om de ibland kan bli VÄL tydliga.

Den här sommaren har jag inte bott hemma hos någon vän utan mest på hotell och något vandrarhem. Jag bor gärna hemma hos folk, men sover oftast rätt illa och tycker att det är jobbigt när man inte kan knata upp och göra saker tidigt på morgonen om det är svårt att sova. Jag läste i min bok Värdinnans ABC, denna ovärderliga guide i livet, att det finns oerhört många regler om man har nattgäster. Här några smakprov:

Boken låter meddela att om en gäst stannar en natt, är det gästen som ska berätta vad hen vill ha att äta till frukost men om det gäller en längre tid är det anpassning som gäller. Man bör inte med en min insinuera att man hellre vill ha kaffe än te på morgonen, om nu värdfolket dricker te. Som värdinna bör man inte fråga "söta Lisa, du äter väl välling?" utan bara servera. HU, säger jag då. Välling skulle nog få mig att vomera omgående om jag tvingades äta/dricka det. Då skulle jag nog missa det som boken menar är poängen med att tacka ja till allt - nämligen oändliga inbjudningar.

En punkt som jag helt har missat, men som jag nu kan råda bot på, är att se till att det finns byråutrymme för övernattande gäster. Det står i boken att det är fatalt om gästen upptäcker att du inte har bytt papper i lådornas botten utan att de tvingas ha samma papper som föregående gäst... Rent läskpapper, brevpapper ska finnas och detta ska ligga i en skrivportfölj av "kretonn". OMG - vad är det, tänkte jag??? Jag måste fråga mina tidigare gäster om de har saknat detta???

Värt att notera är också att man faktiskt kan föreslå sin övernattande gäster att delta i hushållsarbetet genom att t.ex. sprita ärter, sy med mera. Däremot kan inte värdinnan "pretendera att gästen alltid skall stå till reds att hjälpa". Tro det, tänker jag då. Pretendera minsann. Jaha.

Gästen får inte heller besvära tjänarna (J?) med diverse krav som till exempel att få fläckar borttagna eller göra puddingar eller sy på handdukar. Inte heller ska man hänga värdfolket i hasorna, men inte stänga in sig på rummet. Lagom är bäst. När sedan gonggongen ljuder är de viktigt att komma punktligt till måltiden. Inte söla utan se till att byta om till middagen i tid. Detta också för att tjänarna under middagen ska hinna se till att gästens skor är nyborstade och att reskappan är avborstad.

J har MÅÅÅNGA jackor och skor...
Ja, det är tuffa tag för den som ska övernatta hos en vän/bekant. Fast om ni kommer hem till mig får ni ta det som det är. Gästrummet är fullknökat med Js kläder (27 jackor har han, jodå - och tio par mockaskor. Förutom alla andra skor då). Vägg i vägg snarkar bulldoggen och gasutsläppet från honom är konstant. Några handdukar att brodera på behöver ni å andra sidan inte bekymra er om. Vi satsar på drinkblandning och liknande aktiviteter istället. Fast vi borde skaffa en gong-gong. Det är rätt coolt.


4 kommentarer:

  1. Pretendera, vilket underbart ord! Vi hyrde en helt underbar gammal lägenhet i Visby förra veckan och där var det sex hyllor i köksskåpet och alla sex hyllorna hade olika sorters hyllpapper, det tyckte jag var fint - men jag tror inte att de bytte mellan varje familj som hyrde :) Stor varm kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag älskar hyllpapper! I vår kolonistuga hade vi det. Så fint! Och i mormors gamla byrå fanns papperet kvar när jag ärvde den av henne. Kram!

      Radera
  2. Underbar läsning! Vilken tur att inte Värdinnans ABC gäller idag! Då hade G och jag fått klara oss utan alla roliga besök på torpet i sommar! Kram bp

    SvaraRadera
  3. Herrejisses, vilken tur att ni inte övernattade i vårt kök när n var här då. Vi som varken har tjänare, ärtor att sprita eller gong-gong, hur skulle det gå?

    Låter som två härliga spadagar, men du vet väl att de där rynkorna som inte försvinner är livsbevis, de sitter där för att visa att du har upplevt, skrattat, gråtit och levt livet.

    Kramar

    SvaraRadera