lördag 3 augusti 2013

En sommar att minnas

Den här sommaren har nog varit den soligaste och varmaste sommaren jag kan minnas i vuxen ålder. All den sol och värme jag hoppades på kom verkligen och stannade. Visst har det varit några ostadiga dagar den senaste veckan men solen har liksom ändå tittat fram igen och regnet har varit kortvarigt. Jag har älskat denna värme och detta att slippa pälsa på sig varma kläder och släpa med paraplyet överallt. Varje dag har jag kunnat öppna till min lilla trädgård och gå ut med fina hönsmuggen från Rice för att dricka mitt morgonkaffe. Jag har solat och njutit av att bli alldeles varm och stundom också svettig av att bara sitta stilla och göra ingenting. Det har varit helt perfekt om ni frågar mig.

Villa Eira
Jag och J är just hemkomna från en sista liten turné denna nådens sommar. Vi packade in härliga kusin Vitamin i baksätet och drog mot Skövde där min storebror med fru bor. Efter besök i deras fina sommarhus och en strålande lunch på altanen ( i solsken så klart) åkte vi till Hjo, en pärla vid Vättern. Där bodde vi på vandrarhem och åt fina fisken i hamnen på restaurang Bryggan. Smörstekt röding - det ni! Vi bodde på vandrarhemmet Villa Eira som är ett vackert gammalt trähus med fantastisk personal, härliga Maud och hennes trevliga man. Boka in er där om ni ska till Hjo. Mysigt som sjutton och fina rum med kakelugn och gamla möbler som gör det hela så hemtrevligt!

I Hjo bor en av mina favoritpersoner, den underbart härliga och vackra, kloka Sofia med bloggen Sofia bakar. Hon bor i ett hus som är otroligt vackert och som jag gärna skulle byta till mig. Där bor hon med sin fina familj och vi bjöds på kaffe och gudomliga muffins fyllda med den krämigaste Plopp ni kan tänka er. Dessutom mumsiga kakor med Smarties som jag dessutom fick med mig en påse av. Lilla B fick faktiskt smaka en när jag kom hem, och hon hälsar att de var vansinnigt goda, så du vet, Sofia!

Villa Eira
Underbart är kort och efter en härlig pratstund hos Sofia var det dags att möta upp resten av släkten från hemstaden Karlskrona. Bror med familj dök upp och vi fröjdade oss i flera dagar. Roligast var nog när vi spelade frågespel i vandrarhemmets kök på kvällen, när de andra gästerna lagt sig.

När Hjo var besiktigat drog vi mot Örebro och hälsade på Stora F och ännu större M. Det högg till av stor kärlek i mitt mammahjärta när jag fick se henne, min stora fina flicka som nu är en ung kvinna. Lika gammal som jag var när jag fick henne faktiskt. Räkna själva så får ni se hur galet fort tiden går och hur många år jag lagt på nacken...

Vi bjöds på pajer med vaniljsås och dopp i Hjälmaren för de som önskade (inte jag alltså). De mer modiga hoppade glatt i vattnet och intygade att det var "jättevarmt". Brrr, det tror jag inte...

Stora F med jättestora katten Lussan

Stora F var med oss även nästa kväll då vi var på restaurang och tå goda saker i mängd. Friterade mozzarellasticks, kycklingvingar med ädelostdipp och diverse andra rätter som gladde gom och mage. Hemfärden var lång och händelsrik. Bland annat var vi i Habo och åt kebab och tittade på den otroliga kyrkan med målningar som får den mest härdade kulturhatare att vekna. Vilken vacker kyrka!!! Väl värd ett besök för den som vill se lite svenskt kulturarv.

Snacks i korg!
Nu är vi hemma igen med allt vad det innebär. På måndag börjar jobbet efter en lång och härlig semester. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tycker att det ska bli riktigt jobbigt att börja jobba igen. Mycket känns lite avigt efter en så bra sommar men jag hoppas att det blir bra när det väl sätter igång och framför allt när mina nya elever kommer!

Bloggen kommer också att uppdateras mycket oftare än under sommaren och jag kan utlova en del spännande och goda recept. Lite spaningar på saker som händer runtomkring och även en del matminnen utlovas. Jag ska kika runt på era bloggar nu och läsa ikapp, vilket säkert tar ett tag. Lördagskram till er som vill ha!

Hela goa släktgänget på resan!







2 kommentarer:

  1. Vilken härlig summering av dina sommarupplevelser. Jag har tänkt göra något liknande, men har inte kommit igång än. Bloggen får vila ett tag till. Och sommaren har varit ljuvlig för mig också! Precis som du önskade jag mig en varm sommar och önskan gick i uppfyllelse. Och något jobb att gruva mig för finns inte längre på kartan. Det är ett privilegium att få vara senior!

    SvaraRadera
  2. Er sommar låter fantastisk och jag håller med. En nådens sommar trots att jag jobbar ( för) mycket.
    Men det tar jag igen nu och njuter av sommaren med stort S :)
    Kram lena från make a head food

    SvaraRadera