måndag 12 augusti 2013

Botaniska trädgården i Göteborg

Igår var jag och J i Botaniska trädgården, bara för att fika och promenera lite innan sommarens blommor vissnat. Jag tycker om att gå där och strosa utan direkt mål. Skutta (nåja) i den asiatiska klippträdgården och sniffa på dahlior och andra blommande underverk. Det är fint att kunna gå i en så välvårdad park utan att behöva betala ett öre om man inte vill. Det finns en valfrihet kring betalningen i entrén. Man lägger en peng som entreavgift i en sparbössa, om man vill eller har råd. Det gör att alla kan besöka parken oavsett ekonomi. Sånt gillar jag.

Efter promenaden blev det hemlagad pizza med goda grejer på. Jag köpte et pizzakit med deg och tomatsås, i sann latmask-anda. Halvfabrikat kan vara så himla avkopplande ibland och prestigelöst. Då kan man lägga energin på annat. Av fina vännen Pernilla fick jag en bit mogen taleggio-ost, en smakrik kittost från Italien. Den gråvita skorpan utanpå osten smakar inte så gott, så den kan man med fördel ta bort. Dock bör man hantera kniven bättre än jag gjorde för aj vad jag skar mig i tummen! Blodvite uppstod men snälla sambon plåstrade om och sedan tog han disk och allt. Hurra!!!
På pizzan hamnade det vi hade hemma. Kalkonsalami från Ingelstad kalkon, strimlad lök, taleggio, svartpeppar, vitlök och örtkryddor. Mums vad gott det blev!


Här kommer också en bildkavalkad från Botaniska trädgården. Jag önskar att min egen trädgård hade liknande blomsterprakt!










6 kommentarer:

  1. Inget ont utan det har något gott med sej, eller hur? Hoppas tummen din mår lite bättre nu även om det kan bulta ganska illa ett bra tag efteråt:(
    Dom där pizzakiten är bra att ta till när de behövs, ibland är inte planeringen på plussidan:)

    Botaniskan är underbar att strosa i, inte dumt att få tanka energi på en sådan plats!

    Vi uppdaterar oss som bästa hos dej (och övriga), det är så kul att läsa och se allt vad du o J har haft för er, även om vi hängt med lite här och där:)
    Kramar vaskramaren från oss,
    kramar till dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tummen är bättre men det kanske jag ska mörka? Vaskramaren kan bli diskborstekramare i en vecka, hihi! Nej, imorgon diskar jag nog igen.

      Kram!

      Radera
  2. Underbar bilder på blommor! :)
    Gott med pizza! Vi brukar också ha salami på vår pizza! :)
    Ha en fin kväll!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det blir ändå rätt bra bilder med IPhone. Jag är ingen fotograf och knäpper mest lite på måfå, men blommor är ju ett tacksamt motiv! Kram!

      Radera
  3. Åhhh vad fint Erika snyggaste paret i Botaniska : )) kram Sofia

    SvaraRadera