onsdag 25 april 2018

Mer tryffel

Efter helgen i Stockholm har vi snöat in på tryffel. Denna krydda/svamp som är så dyr att inte många kan äta den hyvlad över maten utan får hålla sig till tryffelolja eller inlagd tryffel i småbitar, på burk. Ersättning som funkar för oss i alla fall.

Tryffel är oftast något man älskar eller avskyr. Lite som koriander. Tryffelns speciella smak gör att den inte bör överdoseras. Min kära kusin Vitamin som är en riktig matkonstnär tycker inte om tryffel, vilket förvånar mig lite. Men så där är det. Pröva själv och ta ställning. Det viktiga är som jag skrev, att inte överdosera.
Här tryffelsmör ur tidningen, med ryggbiff och fänkålssallad. 

I helgen som gick gjorde jag ett tryffelsmör till den stekta lammrostbiffen. Receptet hittade jag i Elle Mat&Vin nr 3 2018. Jag modifierade receptet lite då det skulle vara champagne-vinäger i smöret, och min var slut. Jag tog två msk Prosecco och två msk vitvinsvinäger istället vilket gick alldeles utmärkt. Dessutom tog jag tryffelflagor på burk istället för olja.

Tryffelsmör 


150 g smör
2 schalottenlökar
4 msk champagnevinäger
1 tsk tryffelolja
1 tsk rosmarin
1 tsk flingsalt
1 tsk nymald svartpeppar

Finhacka schalottenlöken och småkoka den i champagnevinägern tills denna kokat in. Lägg det rumsvarma smöret hos löken och blanda ihop dem  med tryffelolja, rosmarin, salt och peppar. Lägg smöret på en bit plastfolie och rulla ihop till en "korv". Lägg i frysen en stund så att det blir hårt. Skär fina skivor och lägg på lamm eller nötkött som du grillat. Supersmarrigt!

1 kommentar: