lördag 13 december 2014

Lucka 13

Igår åt jag musslor på restaurang och svimmade nästan av lycka!Godaste vännen Pernilla som talar italienska flytande imponerade stort på såväl mig som på servitören på That´s amore. Pastan var al dente och vi var i himlen. Men nu över till en annan slags mussla.

I dag är det nämligen dags för bokstaven M som i mandelmusslor. Det fanns väl knappt ett julkalas förr utan att man bjöd på mandelmusslor fyllda med vispad grädde och sylt!? Min mormor (M igen!) bakade alltid dessa kakor och till skillnad från min kära mor (M) klagade hon aldrig över att de inte lossnade från sina formar. Jag tror att det kan ha berott på att hon använde smör i degen och inget margarin eller nåt annat hemskt.

Bonniers kokbok
Mandelmusselformar kan man fynda på loppis för nästan inga pengar alls. Det tycker jag är riktigt bra för varför köpa nya när det finns fullt dugliga begagnade!? Jag har en hel hög i källaren men bakar mycket sällan mandelmusslor tyvärr. Kanske ska jag slå till och baka ett gäng den här julen? I kylen står hjortronsylt som jag tycker är mycket gott att ha i dessa musslor. Rceptet är hämtat ur Bonniers gamla kokbok från 1960-talet. Det är ursprungligen tänkt att göras i en pajform som en enda stor mussla, men funkar fint även till småmusslor.

Mandelmusslor 

50 g sötmandel (använd färdigt mandelmjöl istället om du vill)
200 g smör
1 dl socker
5 bittermandlar
1 ägg
300 - 350 g vetemjöl

uppvispat ägg

Skålla, skala och mal mandeln.Blanda samtliga ingredienser (utom det uppvispade ägget) i en skål och forma en smidig deg. Smörj mandelmussleformar med smör och klä dem sedan med degen. Grädda dem i ca 200 g ugnsvärme och passa dem noga så att de inte bränns. Jag ha ingen tid på det här receptet, men skulle tro att det tar ungefär fem minuter i ugnen. De ska ha en aning färg men inte vara brända i kanterna.

Låt musslorna svalna och vänd dem försiktigt ur sina formar. Vispa grädde och blanda med sylt eller varva i kakorna. Mums!

4 kommentarer:

  1. Jag vet att många har mandelmusslor som liten dessert på julafton, men det har inte vi. Jag tror faktiskt att jag aldrig ätit en mandelmussla. Vilket är skam, för det är nog den enda mussla jag kan tänka mig att jag tycker om, haha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Ja, men det är aldrig för sent att prova. Då menar jag mandelmusslor! Glad advent till dig Sara!

      Radera
  2. Mmmm vad gott det var med musslor!! Du är världens bästa! //Pernilla

    SvaraRadera
  3. Mandelmusslor, det är lika med mormor för oss båda! Ingen av oss äter musslor av mandel, men de är oss lika kära ändå tack vare matminnet. Musslor från havet däremot, det äter vi gärna!
    Kramar

    SvaraRadera