torsdag 24 november 2011

Gillar du din mammas bak? Våra kakor har samma smak!

Rubriken i dag sägs ha funnits på en skylt utanför ett bageri en gång i tiden, men jag undrar om det inte bara är en god historia!? Kul är den tycker jag i alla fall.

I december bakas det som aldrig förr. Jag är kass på att baka bröd, om inte frallor räknas som bröd. Kakor är lätt tycker jag, men de där fina, goda och saftiga (dyra!) bröden som man ser i bagerihyllorna - de misslyckas jag med totalt. Förmodligen knådar jag inte degen tillräckligt länge och kanske jäser jag den för kort? Vem vet!? Jag får fortsätta mina fåfänga försök att baka vörtlimpor i år igen. Förra året slängde jag dem eftersom de blev döbakta! Jag kanske kan gå en kurs hos stora F - hon är bland annat surdegsexpert.

Bild från http://www.levandearkivet.josefinvargo.com/#home
I Stockholms restauranginnovation och matställe  - Urban Deli - finns ett surdegshotell där man kan
lämna sin lilla deg om man åker på semester. Jag fnissade lite när jag läste om det, men inte är det så konstigt egentligen. Jag menar - lämna surdegen hos en granne som inte alls kan sköta om den? Nä, det är ingen bra idé.

Jag åker till Stockholm i morgon och ett besök hos Urban Deli är inplanerat. Jag får blogga
mer om det från huvudstaden eller när jag kommer hem.

Finaste vännen Nina, som jag ska bo hos, har lovat att ta mig med till bland annat detta mattempel. Jag är riktigt sugen på att prova en meny. Vad sägs om den här: http://www.urbandeli.org/file/554/catering_far_web.pdf

4 kommentarer:

  1. Näää kakor är INTE LÄTT!! Precis hur svårt som helst, har faktiskt aldrig lyckats och nu tappat sugen... Kanske ska testa igen, för det är fleeera år sen sist :)

    Stöööörsta helgkramizen aka

    SvaraRadera
  2. Du får prova några av mina recept! Kokostoppar GÅR inte att misslyckas med t.ex. Recept på saffranssnitt kommer snart. Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja, matbröd är svårt.Enligt dom som kan, är för mycket jäst och för kort jästid matbrödets värsta fiende.

    SvaraRadera
  4. Ja, jag tror att du har mig där Inger. Jag får gå kurs hos stora F! Kram och tack för att du tittar in hos mig.

    SvaraRadera