torsdag 28 februari 2013

Fransk bistro - bok för matälskare!

Igår var jag och lilla B bjudna på mingel kring en ny kokbok. Boken heter Fransk bistro och är skriven av Maria Zihammou som är frilansande matskribent, matstylist och kokboksförfattare. Boken är en orgie i franska delikatesser och både bilder och recept är njutning på hög nivå. Tycker ni om god och vällagad mat ska ni absolut överväga att köpa den här boken!

Minglet tilldrog sig på restaurang Lagerhuset i Göteborg och där bjöds gästerna på löksoppa lagad efter ett recept i boken, och det var fantastiskt vad god den var, soppan. Mustig och matig gav den mersmak. Vi fick också smaka på gott bröd, tapenade, rillettes, oliver med citron och endiver med päron och nån mögelost som jag inte minns namnet på. Jag är ju inte mycket för det där med mögeltjosan, så det brukar falla ur minnet.

Sedan fick vi varsitt glas champagne att sippa på, och märket har jag så klart glömt, teflonhjärna som jag har. Det var en mycket frisk och äpplig dryck men torr och fin. Lilla B är så stor nu att hon dricker champagne minsann och det känns lite konstigt ibland. Vi bjöds även på ostar av finaste sort från en fransk butik med namnet le Maison Francaise. På kex och med några valnötter var det galet gott. Några finfina chokladpraliner slank också ner, men jag har lagt det lilla visitkortet på jobbet, så jag minns inte vem som tillverkade dem. Det var i alla fall hantverk av hög klass. Ganache och praliné och jag vet inte vad. Jag åt nog fem i alla fall...
 
När vi ändå är inne på choklad så... Jag tänkte bjuda er på receptet på chokladmousse ur boken. Jag är säker på att Maria Zihammou inte misstycker om jag länkar till hennes bok HÄR.
 
Chokladmousse ur Fransk bistro
 
4 personer
 
150 g fin mörk choklad, 70 % 
4 ägg
1/2 dl socker
1 nypa salt
 
Bryt ner chokladen i mindre bitar i en skål. Smält den sakta över vattenbad. Ställ åt sidan och låt den svalna en aning.
 
Separera äggen i gulor och vitor. Vispa äggulorna med sockret till en ljus och tjock konsistens. Rör sakta ner den smälta chokladen i äggulesmeten.
 
Vispa äggvitorna med en nypa salt till ett luftigt och glansigt skum. Vänd försiktigt ner äggvitorna i chokladsmeten. Lägg upp i portionsglas och ställ i kylen så att moussen stelnar.

Maria serverar sin mousse med en sötsyrlig fruktsallad för att få en brytning mot det chokladiga.






8 kommentarer:

  1. Hej min vän! Ditt inlägg hade inte uppdaterats hos mig och jag såg bara det du skrev tidigare. Jag kikade in här för att skriva en hälsning och en liten fundering om var du är. Tänk va, jag blir fundersam om du inget skrivit på två dagar och undrar hur det är och så..Men egentligen är det väl inget konstigt om man inte uppdaterar på två dagar. Men jag är ju van att kika in här hos dig :)

    Nu ska jag gå ut med hundarna i blåsten. Fy vad ruggigt och kallt.

    Ja världen är liten ibland men du bor långt bort du också, tycker jag.

    Kram och godnatt!

    SvaraRadera
  2. Låter som en trevlig kväll : ) lite glamour i vardagen är aldrig fel : )) kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Vilket trevligt mingel med godsaker att smaka på! Choklad tackar jag inte nej till :) Kram

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att gå på en sådan kväll! Det skulle jag också vilja! Chokladmousse låter så gott!
    Ska kika på den här boken nu via din länk! :)
    Ha en toppen fredag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  5. Men vilket trevligt mingel du har varit iväg på, bubbel, kokbok, ostar och choklad... vad kan bli bättre än det liksom?
    Det måste ju kännas konstigt när barnen plötsligt också får hålla i ett skumpaglas, säkert lite svårt att ta in som mamma (eller som pappa).

    Ha en riktigt bra helg nu,
    kramar

    SvaraRadera
  6. Men mamma, jag har ju faktiskt varit vuxen i två år nu. Borde väl vant dig tycker man? Puss!

    SvaraRadera
  7. Vad kul att få vara med om en sådan träff:)
    Choklad är aldrig fel:)
    Ha en bra helg:)

    SvaraRadera
  8. Vad massa godsaker det dukades upp där. Det hade inte jag tackat nej till!!!
    Jag har snokat lite i boken och skulle själv vilja ha den.

    SvaraRadera