söndag 17 februari 2013

Kardemummascones

Frukosten är inte min favoritmåltid. Helst äter jag inte frukost alls. Fast jag vet ju att jag borde/måste för att orka dagen. Jag kan över huvud taget inte äta något alls innan jag är på jobbet. Det är kaffe som gäller och då en stor mugg med sojamjölk i. Gärna en pytteskvätt vaniljsirap också.

På vardagar äter jag en smörgås eller lite sojayoghurt med müsli på jobbet, strax innan jag ska ha min första lektion. Om jag inte gör det börjar min mage kurra vid nio-tiden, vilket eleverna tycker är omåttligt roligt (då förstår ni vilka tråkiga lektioner jag har...).

Vid halv tio äter jag sedan några skorpor eller en smörgås, beroende på om jag är sugen eller inte och ibland också beroende på hur det blir med lunchen. Det gäller att planera dagens måltider om man som jag har ett bundet jobb. Jag kan ju inte plocka fram en macka i klassrummet de dagar jag undervisar, och tugga i mig den samtidigt som jag berättar om oregelbundna verb eller hinduismens gudar.

I går steg jag upp ganska tidigt och gjorde frukost åt stora F. Jag har ju inte ofta chansen att pyssla om henne, och jag vet ju att hon gärna äter frukost. Lilla B hade redan åkt till jobbet på bion, när jag rörde ihop en deg för att baka scones. Jag har alltid bakat ganska platta scones, som tekakor ungefär, och så blev det den här gången också. Efter att ha sett "Hela England bakar" är jag dock lite sugen på att pröva att baka lite högre scones uttagna med någon slags form. Men det får bli nästa gång.

Jag hittade ett recept hos Arla. Eftersom det bara var jag och stora F som skulle äta halverade jag receptet. Använd riktigt smör (om du inte är allergisk så klart), för det är sååå mycket godare än margarin. Jag har modifierat receptet något, eftersom det ju knappast spelar någon roll om du använder smör från Arla eller av något annat märke. Jag är ju inte direkt sponsrad, haha!


Kardemummascones med kanelsmör

Deg
3 dl vetemjöl
3 dl fiberhavregryn
1 msk bakpulver
12 tsk salt
2 msk strösocker
2 tsk grovstött kardemumma
1 dl smält smör
2 dl gräddfil

Kanelsmör
75 g rumsvarmt smör
1 tsk malen kanel
1 12 msk honung


Sätt ugnen på 225°. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Smält smöret och blanda med gräddfilen. Platta ut degen med mjölad hand till 2 runda kakor, ca 12 cm i diameter på ett bakplåtspapper på en plåt. Skåra dem med kniv i 4 delar. Grädda i mitten av ugnen 15 – 18 min. Låt svalna.

Rör ihop smör, kanel och honung. Dela sconesen, bred på det goda kanelsmöret.



Tycker du att det här inte är nyttigt nog så ät något annat!

Källa: http://www.arla.se/recept/kardemummascones/

10 kommentarer:

  1. Jag är väldigt förtjust i scones. Tidigare gjorde jag också platta, men nuförtiden blir det höga scones :) Jag äter alltid frukost på morgonen, klarar mig inte utan. Kram

    SvaraRadera
  2. Låter gott det där, Scones är alltid kul att göra;)
    Trevlig helg
    Kram på dig
    Från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  3. Har också svårt för frukost och äter inte alla på morgonen...precis som du, en stor, gärna två koppar med kaffe...
    Kanelsmör låter sååå gott! Måste testa!
    Kramar
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Mmm vad gott det är med scones! Och klart man ska ha smööör! Jag har aldrig köpt margarin i hela mitt liv :) Kram!!!

    SvaraRadera
  5. Kanelsmöret låter ju vansinnigt gott att ha på en nybakad brödbit eller scones, det borde ju få vilken fruksotprotesterande person som helst att vilja äta frukost:)
    Vi är båda storgillare av helgfrukostar, sitter länge länge och smaskar i oss. Men mitt i veckan går det undan, mackor eller gröt, beroende på vem av oss som sitter på stolen.

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Gahhhh vad gott och tack för björnkramen den värmde gott min kära bloggvän! Hoppas vecka 8 blir en kanon vecka för dig! kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Jag har också sett de där höga sconesen och velat testa. Jag har en (platt) favorit med äppelbitarna i jag gör ibland på helgerna. Jag ska nog kombinera det receptet med ditt. Måste bli galet gott ihop. Frukosten är för mig bästa måltiden. Och nu har jag haft lyxen att frossa hotellfrukost ett par morgnar dessutom :-)
    Kramar.

    SvaraRadera
  8. Oj vad gott det här såg ut!! Kardemumma i scones det måste jag testa. Jag har också tittat på "Hela England bakar", så mycket bättre än vårt eget "Hela Sverige..."
    Frukostar är inte heller min starka sida, en kopp kaffe och sen, fram på förmiddagen blir det en tallrik vaniljyoghurt med en skivad banan i. Förstår inte vart mina/våra bra frukostvanor tagit vägen... för ingen tycker längre om att äta på morgonen.
    Tack snälla goa Du för kommentarerna jag fått, dom värmer alltid så gott:) Helgen blev inte riktigt som jag tänkt...mådde dåligt både lördag och söndag och idag vaknade jag med migrän men ändå tur i oturen för jag trodde det blev influensa. Nu är det mycket bättre så jag är nog på banan igen:))

    Ha det gott och var rädd om Dig!!
    kramar Lisa

    SvaraRadera
  9. Så sugen på dina goda scones. Sitter på jobbet och är trött började 6:15 imorse phu inte min grej direkt! kram Sofia

    SvaraRadera
  10. En riktigt god "hotellfrukost" är det bästa, det kanske man inte varje dag precis.
    Kardemummascones låter supergott!!

    SvaraRadera