torsdag 17 december 2015

Lucka sjutton i 2015 års bloggkalender Skinka eller inte

Om man gör en undersökning kring vad de flesta svenskar inte vill vara utan på julbordet, hamnar skinkan högt i toppen, om inte högst. Julskinkan som på många sätt är en symbol för ätandet som hör julen till. En tjock skiva på nybakat vörtbröd och så en rejäl klick senap ovanpå. Det får det att vattnas i munnen på de flesta, åtminstone de som äter kött.

Lägg skinkskivor på hembakat bröd och inse att du är i
smakhimlen, om du valt en god skinka!
Själv äter jag inte fläskkött sedan femton år tillbaka, utan lagar en "skinka" av kalkonkött istället. När stora F är på besök runt julen händer det att jag kokar och griljerar en kålrot som ett vegetariskt alternativ till köttet. Det är godare än de flesta anti-vegetarianer kan tro!

I år tänkte jag pröva en lite annorlunda griljering på min kalkonskinka. Jag såg ett recept på griljering med apelsin och tyckte att det lät gott. Nu tror jag att det var i Elle Mat och Vin som jag såg det men man kan ta vilket recept som helst från nätet - det finns en uppsjö om man bara googlar. Jag hittade detta på "Mitt Kök" Ungefär så här tänker jag mig att min "skinka" ska bli i år:


Julskinka/kalkon/kålrot till julbordet

2 äggulor
3 msk grovkornig, stark/söt senap
1 apelsin, finrivet skal

3-4 msk ströbröd

kryddnejlikor

Blanda ihop senap, äggulor och apelsinskal till en röra och bred den över den färdigkokta skinkan. Strö över ströbröd och stick slutligen ner hela kryddnejlikor i något piffigt mönster, eller helt planlöst om du vill.

Griljera i ugnen på 225 grader i ca tio minuter. Sätt inte skinkan för nära det övre gallret så att den bränns. Passa den noga under griljeringen för en bränd skinka är inte kul!

2 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att apelsin ger en god smak till kalkonen. Kram

    SvaraRadera