tisdag 15 december 2015

Lucka femton i 2015 års bloggkalender Pepparkakor

”När som pepparkakebagarn bakar pepparkakor tar han ner från skåpet största grytan  och ett kilo margarin. Det ska smältas, inte brynas så när bubblor börjar synas ska man blanda margarinet med ett kilo ljust farin.” (Text av Thorbjørn Egner.)

Min lillebror älskade att lyssna på Klas Klättermus när han var liten. LP-skivan snurrade och knastrade och varenda gång som räven (med Sven-Bertil Taubes röst) försökte ta klättermusen, såg lillebror lite skraj ut. Vem visste? Kanske han lyckades denna gång?

Förutom att få räven att somna med sin vaggsång (vilket jag också lyckades med, när stora F och lilla B var små) gav han räven extrapepprade pepparkakor som fick honom att nysa gruvligt. I dagens pepparkakor är det inte mycket peppar men väl ingefära och andra goda och välsmakande kryddor.

Jag ska vara ärlig och erkänna att jag köper min deg färdig. För det första är den så mycket mer lättkavlad än de jag gjort själv. Dessutom bakar jag ganska få peppisar numera. Det roliga var ju när jag och barnen bakade tillsammans och gjorde skojiga figurer som vi sen dekorerade med vit kristyr. Det händer att jag längtar tillbaka till den tiden så att det gör ont i mitt hjärta. En dag hoppas jag på att få barnbarn att baka med…

I år var det extra kul att baka pepparkakor, för jag har fått nya formar av svägerskan och vännen Lena och hennes Pelle, tillika min svåger. Jag är dock övertygad om att Lena var den som köpte formarna. Igår bakade jag ut ett antal hattifnattar och Lilla My:or som jag ska spritsa kristyr på endera dagen/kvällen. Det doftade så gott i hela köket och ända ut i svalen (=trappuppgången, för er som inte kan göteborgska).

Till mina elever bakade jag pepparkakscupcakes med frosting och polkagriskross. De blev ganska goda men frostingen blev ganska lös trots att jag följde receptet. Den flöt ut lite och blev inte så där snygg som på många bilder. En elev konstaterade att den i alla fall var god och även halal, dvs. tillåten för muslimer, då polkagrisar inte är riktiga grisar, haha! Gott var det hur som helst.

Receptet hittar ni HÄR och pepparkaksformar HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar