onsdag 4 januari 2012

Citron, vanilj, choklad, olivolja och vitlök

Inläggets rubrik nämner fem av de absolut mest oumbärliga ingredienserna i mitt skafferi. Med hjälp av dessa kan jag laga det mesta, även om kylskåpet gapar tomt. Smaksättare är viktiga och jag har svårt att förstå människor som menar att mat i första hand är till för att mätta magen. Det handlar säkert om hur man växt upp, och i min familj är maten inte bara ett sätt att överleva utan en konst, en njutning och ett sätt att umgås.
Jag tänkte hur som helst presentera några recept med ovan nämnda ingredienser. Recept som är fantastiska och som jag gärna återkommer till. Jag tänkte börja med citron, som smakar gott och innehåller nyttiga C-vitaminer. Dessutom är den fin i varm dryck när man är förkyld.

Stora F har en vegansk kokbok som innehåller de mest fantastiska recept - alla veganska så klart. Jag tror att boken heter Veganomicon. Stor F får kommentera och rätta mig om jag har fel... Potatisen med citron har hon lagat till mig, och jag har även gjort den själv. Den smakar helt otroligt gott och även om man inte är vegan kan man äta den med stor glädje - tro mig!

Om du äter kött är den god till framför allt fisk och kyckling. Äter du vegetariskt eller veganskt kan den med fördel ätas till olika biffar av soja eller annan köttersättning.
För er som tycker att engelska mått är svårt kommer här en liten ordlista:

broth = buljong
parsley = persilja
cloves = klyftor

Nu kanske jag underskattar er engelska men jag  vet att några av mina läsare inte brukar laga mat från engelska recept, så det är av ren omtanke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar