tisdag 24 januari 2012

Ny kudde

I söndags hittade jag den sötaste kudde jag sett på länge! HemTex, denna vanligtvis ganska beige och trista butik, hade tagit hem en kudde med ett motiv som passade mig bättre än bäst. Mitt hem är ganska grått, svart och beige, och frånsett köket är det mesta av min inredning ganska färglös. Jag tycker att heminredningsreportage med mycket färg kan vara piffiga men när det kommer till mig själv blir jag trött av för mycket färg på så väl inredning som kläder.

Tapeten bakom soffan är från Cole & son och den dag jag flyttar måste jag nog köpa ett par rullar av den tapeten och sätta upp i min nya lägenhet.

Kudden föreställer två franska bulldoggar, en som är väldigt lik min lille Goliat och en svartvit. Normalt sett gillar jag inte tryckta djurmotiv något vidare men den här var på pricken, både i färg och motiv. Det fanns även tallriksunderlägg i plast och jag köpte två mest för skojs skull. Tröttnar jag på dem kan jag alltid ha dem under hundarnas matskålar...


Fransk bulldogg är i mitt tycke en av de charmigaste hundraserna. Glad, busig, snäll, lätthanterlig och lagom i storlek. Nackdelarna är kanske att den är dyr (ca 20 000 för en bra hund), snarkar ofantligt högt och släpper ut en hel del gaser som kan få tapeterna att trilla ner, allra minst. Min lille Goliat är min stora kärlek på senare år. Han är en enormt rar och snäll liten hund som alltid gör sitt bästa. Som ensam valp i sin kull vande han sig vid att vara själv en del och därför är han kanske inte den mest sociala hund jag mött. Å andra sidan är vår andra hund översocial, och tjuter som en stucken gris när han tror att han ska bli lämnad ensam hemma.

Goliat kommer inte över stocken i skogen!
Nu vet jag att en del av mina läsare känner Goliat och någon har själv hund, men lämna gärna en kommentar. Vad gillar ni för hundraser? Eller är ni kattmänniskor? Berätta!

Jag passar även på att länka till fina bloggen http://www.hildashem.se/ där en mysig tävling pågår. Klicka er in där och lämna en kommentar så kan ni vinna finaste tavlan.

15 kommentarer:

  1. Buni! Förutom honom är min lilla Lucia min favorit! Tror inte att de skulle bli bästisar dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe, fast jag är övertygad om att Goliat skulle ÄLSKA henne. Han har alltid tyckt mer om katter än de tyckt om honom. Jag minns tydligt när mormors Jöns örfilade upp Goliat som bara satt och blinkade, helt stum...

      Radera
  2. Hej!
    Vilken söt (eller tuff) kudde! Ibland kan det vara kul med djurmotiv på inredning, men sparsamt...tycker jag också.
    Vi har ju tre cockrar, tre små godingar och killar allihop. Tre stora personligheter, helt olika varandra fast två av dem är kullsyskon. Den engelska cockern är en mycket charmig hund, mycket hund i litet format. Den äldste vi har är snäll men har ett lite tråkigt temperament som ställer till det ibland. Det ena syskonet är full fart framåt hela tiden, vill att det ska hända saker medan hans bror tar det lilla lugna, lite mer som Ferdinand. Jag kan rekommendera cockern om man har mycket tid, då får man mycket hund och kärlek.
    Min absoluta favoritras är Leonbergern, den har allt...blir alldels matt bara jag tänker på dom hundarna och alldeles speciellt på mina två, Maja och Julius, som tyvärr inte finns hos oss längre. Tjatar på sonen att han ska köpa en sån, som jag kan vara dagmatte till;)
    Katter har alltid funnits i familjen, även när jag var barn. Katter är på ett annat sätt...dom finns...och söker upp en när dom behöver något. Där är det på deras premisser.
    Så, nu vet Du vad jag tycker...:))

    Nu ska jag ut i solen och snön med hundarna och det blir garanterat en promenad i skogen också:)

    Ha det gott!
    kram! lisamaja (Kärt och blandat)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kära du! Vad roligt att höra om dina cockrar! Jag kände en cocker när jag var barn, men kan annars inget om den rasen. De är väldigt vackra men har ganska stark vilja har jag förstått. Dina hundar ser otroligt fina ut på bilderna i din blogg! Kram och ha det så härligt i solen!

      Radera
  3. Sputnik är för alltid min favorit! Och du ska inte va så taskig mot honom här i ditt inlägg, vet att du kommer smyga in och sno honom från min säng i natt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ett hysteriskt fruntimmer den hunden. Men han är varm och go!

      Radera
  4. Jag gillar både Sputnik och Goliat, men Sputnik är toppen för han förstår när jag pratar med honom.....

    Inger

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar egentligen stora hundar bäst men Goliat är en robust och mysig hund som jag också gillar. Kram bp

    SvaraRadera
  7. Har bara en hamster som heter Putte, det får räcka som husdjur hos oss. Men visst gillar jag hundar, växte upp med dem. Taxen Tina var en lurig rackare, riktigt mänskliga egenskaper.

    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också en hamster som heter Gollum! De är ju lättskötta och käcka. Taxar kan vara luriga men de är himla goa! Kram!

      Radera
  8. Hej! Vilken fin blogg! :) Jag undrar, vad kostar denna fina kudde ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack snälla rara du! Du är så välkommen att läsa hos mig!!! Kudden är köpt hos Hemtex men de finns inte kvar längre. Jag älskar den! Ha en fin dag!

      Radera