måndag 23 januari 2012

Onödiga köksprylar?

Finns det saker i ditt kök som du ibland funderar på att slänga? Maskiner eller verktyg som du inte använder? Porslin som du "borde slänga" men ändå behåller som hyllvärmare och tänker att du nog kommer att få användning av trots allt? Du är inte ensam. Alla har vi hyllvärmare i våra köksskåp som vi tvekar på att göra oss av med.

Själv samlar jag på elektriska köksmaskiner, trots att mitt kök är pyttelitet och saknar bra förvaringsmöjligheter. Riskokare, citruspress, chokladsmältare, äggkokare, tre olika matberedare, stavmixer, brödrost, elvisp, blender, soda stream, glassmaskin etc. De flesta använder jag faktiskt men äggkokaren går ju inte direkt varm. Min högt älskade fritös gick i graven i höstas vilket man kan se på två olika sätt. Bra - friterad mat är ohälsosam. Dåligt - friterad mat är god, inte minst hemgjorda pommes frites.

Jag längtar efter ett jättestort kök med massor av plats för mina apparater. Jag är nämligen övertygad om att en anledning att de inte används är att de står i sovrummet, längst in i köksöverskåpet eller under sängen. Vad tror ni läsare? Har ni några sådana där maskiner som ni har lite dåligt samvete över? Som ni "borde" göra er av med men inte riktigt vågar eftersom de var en present från moster Gullan, julen -81?

Jag har hittat en fantastisk hemsida med köksgrejer som jag bara VILL ha. Klicka här för att se själv: http://www.chefoco.com/ Man kan t.ex. köpa formar för att baka mustaschkakor! Vilken oumbärlig pryl. Eller en stämpel för att säkra att kakorna är hembakade.

Skärbräda med linjal är en annan pryl som kan te sig oumbärlig för den petige. Jag tänker på min J, hrm, som är hyfsat noggrann, för att inte säga petig, tralalala. Inte om ni frågar honom förstås... Men fint blir det när han gör något förstås!


För några veckor sedan vann jag en utlottning hos gulliga Sofia med bloggen http://sofiabakar.blogspot.com/ Jag vann tre supersöta matrusckor i vit plast, med förvaring inuti, precis som de där ryska gummorna man hade som liten.

På Chef o co kan man köpa dessa fina gummor som dessutom fungerar som måttsats med amerikanska cup-måttsystemet.

Jag har inte bestämt mig för om jag ska ha dem som förvaringsgummor eller måttgummor. Har ni några idéer på vad jag kan ha i dem?

3 kommentarer:

  1. Den över alla år minst använda och onödigaste elpryttel i vårt kök är en konservöppnare. Värdelös helt enkelt. Maken köpte den när vi väntade vår förste son, jag hade stora problem med händer och handleder och vi hade en mycket hungrig katt. Hungrig katt = konservburkar, många. Han fick äta torrfoder om det inte fanns en öppnad burk när jag var hemma själv. Jag tror öppnaren finns kvar längst in i ett av skåpen, den har överlevt några flyttar.
    Egentligen skulle vi behöva röja och rensa ordentligt i alla skåp och lådor i köket. Mycket som inte används och lika mycket som är fult och kantstött.
    Jag skulle använt de fina gummorna som mått, det verkar inte rymmas så mycket i dem (hälften är ju lock).

    Kramar, S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen borde man ha prylbytardagar med grannarna! Tänk vad kul att byta till sig en bakmaskin (en av de saker jag saknar!). Kram!

      Radera
    2. Vi har en, används ytterst sällan numera. Vi har bara använt den till bröd åt Viktor. Bröd som han faktiskt gillar. Glutenfritt bröd är ju inte alltid så smarrigt. Kanske skulle jag låta den jobba lite.

      Radera