onsdag 25 januari 2012

Santiagokaka

Den här kakan är från AlltomMat nr 4 2008, och alla jag har bjudit på en bit, älskar den! Lätt, luftig och fantastiskt smakrik passar den bra ihop med en kopp te eller varför inte kaffe? 
Bild: www.mutech.co.uk

Ca tio bitar

Ingredienser
100 g  smör
200 g  sötmandel
4 st  ägg
2,5 dl  strösocker
0,5 dl  vetemjöl
1 st  citron, rivet skal

1. Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och låt det svalna. Skålla, skala och mal mandeln. Vispa ägg och socker pösigt.
 2. Rör försiktigt ner mandel, mjöl, smör och rivet citronskal. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
 3. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt kakan svalna och pudra över florsocker.

4 kommentarer:

  1. Verkar supergott!!!! Tack för tipset!!! Jag tycker det är svårt att baka och misslyckas en hel del, grrr... Ändå gör jag oftast ganska många bakverk när det vankas kalas och fest här hemma. Önskar att jag hade en ådra för det där och bara kunde sno ihop kakor så där enkelt som det verkar vara för vissa:)))) Kanske borde öva lite oftare:)))

    Ha en fin dag!

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Övning ger färdighet kära du! Dina vänner och familj kommer att ääälska att du övar på dem! Kram!

      Radera
  2. Har alla ingredienser hemma. Om jag skulle ta och.... Nej, det hinns inte med just nu. Frisören väntar, jippi!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får man se bilder på nya frisyren sen då? ; )
      Kram och ha en bra dag!

      Radera