söndag 15 januari 2012

Favoritrecept


Bild från www.ica.se

Ur en gammal ICA-kuriren klippte jag någon gång på åttiotalet ett recept på malaysisk saté, alltså kött på spett. Till detta serverades en jordnötssås som fortfarande är den godaste jag har smakat, och jag har smakat många. Mina barns pappa var en mycket innovativ och matälskande person, och då det inte fanns kokosmjölk att köpa i butik på den här tiden, kokade han upp kokosflingor med vatten, lät dra och silade slutligen av kokosen. Ett enkelt sätt att fixa kokosmjölk för tjugofem år sedan.

Jag tillägnar honom det här inlägget!

Erikas sataysås                     
300 g jordnötter
1 ½ msk matolja
10 g finhackad färsk ingefära
1 stor finhackad lök
4 msk finhackad citronmeliss
2 tsk gul curry
1 tsk salt
drygt en halv dl strösocker
½ tsk cayennepeppar
5 dl kokosmjölk

Mixa jordnötterna grovt. Fräs ingefäran i olja, utan att den tar färg, lägg i löken och låt mjukna. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka upp. Sänk värmen och småkoka ca en timme. Passa såsen så att den inte bränner fast i grytan (använd gärna en järngryta). Om såsen blir alltför tjock, späd med lite vatten. Smaka av med mer peppar om smaken är för tam.

Njut!

2 kommentarer:

  1. Hej!!
    Äntligen kommer jag in på din kommentarsruta:)
    Det har/är nåt krångel med blogger igen så det går inte att kommentera hos alla.
    Jag ska läsa igenom dina härliga inlägg ordentligt, jag ligger efter...
    Den här såsen ser superläcker ut! tyvärr är min man kokosallergisk så jag och dottern får göra den när vi är ensamma hemma;)
    Hoppas Du får en riktigt skön söndag!

    kram lisamaja

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att se dig här igen. Blogger är inte helt okomplicerat... Man kan göra jordnötssås på jordnötssmör också. Kolla noga om det inte är kokos i bara. Kanske kan du späda smöret med lite grädde och ändå få en god sås. Citronmelissen gör också susen! Kramar!

    SvaraRadera