fredag 2 december 2011

December redan?

Nu går dagarna med ljusets fart, trots att det är så mörkt ute. Jag tänder stearinljus varje morgon och kväll och sysslar med det som man på åttiotalet kallade "cocooning". Bo in sig i värmen och myset inomhus skulle man kunna översätta det med. Som kompensation för det gråmörka vädret ute måste jag ladda batterierna med mys, och det fungerar ibland.

När jag var i Stockholm tänkte jag fotograferat en massa saker att blogga om, men jag kopplade av så pass att kameran också fick vila en del. När jag och Nina var på Urban Deli hade jag som plan att fotografera en massa, men till skillnad från vanliga mataffärer fanns det personal överallt i butiken, vilket försvårade min tänkta dokumentation. Det är ju delvis också denna personaltäthet man betalar för när man handlar i detta matMekka. För billigt är det INTE! Men... så ljuvliga saker att köpa!

Foto: Jessica Silversaga
Kolorna från Pärlans är, som de unga säger - awesome! Sju kronor styck och det är de värda. Köper man fem kostar de fem kronor kolan. Jag köpte med smak av äpple, havssalt och choklad. Mums!

Kolorna är tillverkade av färsk ekologisk grädde och givetvis handgjorda. Kika in på http://www.parlanskonfektyr.se/ för att se deras fantastiska sortiment.




Foto: Jessica Silversaga
På Urban Deli kan man också äta lunch, om man får tag i ett bord. På väggen finns en finurlig lista, modell lång handlingslista, där servitriserna skriver upp ens namn. Sedan får man snällt vänta på ett ledigt bord och kan under tiden shoppa loss i butiken.

Sortimentet är noga utvalt och består till stor del av närodlat och ekologiskt. Saltå kvarn, Kung Markatta och liknande märken finns så klart. Vad jag köpte går inte riktigt att berätta här eftersom flera saker är julklappar. Till mig själv köpte jag dock svart pasta, kolor och knäckebrödsbräck.

Till lunch avnjöt vi halstrad råbiff med goda saker till. Till det ett gott vitt vin!

2 kommentarer:

  1. Visst måste man unna sig att njuta ibland och det verkar du ha gjort i högsta grad - bra gjort! Kram bp

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag tar de få chanser som dyker upp. Kram!

    SvaraRadera