söndag 25 december 2011

Julklappar

 Det är julnatt och alla sover utom jag. Åtminstone känns det så. Jag har i så många år varit ensam i den sena julnatten, medan mina barn sover. Just nu ligger de och läser - stora F läser förmodligen Happy happy medan lilla B läser sin Harry Potter-bok. Båda två fick julklappsböcker enligt önskemål.

Happy happy har jag precis läst och jag kan rekommendera den för alla er som lever i en relation ni bara är för lata för att lämna. Sååå många skilsmässor som leder till bättre liv för samtliga eller åtminstone majoriteten i en familj, där två vuxna lever i en dålig relation. Skilsmässobarn är inte olyckliga barn. Osedda barn och barn som de vuxna inte pratar med kan däremot bli väldigt olyckliga barn.

Bild: www.bokia.se
Själv ska jag ge mig på Världen enligt muminmamman - en av mina två julklappsböcker. Min mor och jag byter inte julklappar men jag får alltid en namnsdagspresent på julafton - tack lilla mamma för att du alltid uppmärksammar mig på Eva-dagen. Jag heter det efter min kära mormor...

Den andra boken jag fick heter Kleopatra - liv och legend och handlar om densamma. Jag fick den av en mycket mycket kär vän - Lennart. Han är en av mina finaste vänner, även om vi inte ses så ofta. Vi har en slags förståelse för varandra och det finns en stor och varm kärlek mellan oss som är svårförklarlig. Tyvärr bor han i Stockholm, men när vi ses finns det en värme som jag inte ofta känner. Tack underbara du! Jag förstår tanken bakom boken och rodnar av förtjusning!

Av mina högst älskade barn fick jag de finaste sakerna dock. Av stora F fick jag en fantastisk brosch, handgjord av en tjej i Ryssland. Motivet är en cykel, vilket ju passar mig bättre än något annat. Otroligt välgjord och unik! Bild kommer en annan dag.

Lilla B hade varit inne på ActionAids hemsida och köpt en fotboll till fattiga barn i världen. Jag blir lite varm i hjärtat när jag tänker på den lycka dessa barn måste känna när de får en boll och kan spela och ha roligt. Självklart för oss, men inte för dem. Gå gärna in på deras hemsida http://www.presentermotfattigdom.se/#/fotboll och gör någon lyckligare med ett klick och en gåva där den behövs.

Lilla B hade dessutom tillverkat en make up- och håruppsättningskurs, enligt mitt önskemål. Men denna överträffade mina vildaste förväntningar! På 29 (!) sidor har hon skrívit ner alla tips hon kan (och de är många) kring smink, rengöring och hårfix. Tipsen illustreras med bilder av henne själv i olika sminkningar m.m. Jag är mållös över mina barns påhittighet!

Vad fick ni i julklapp kära vänner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar