söndag 18 december 2011

Julstök

Så här före jul är det många som knäcker sig helt med städning, matlagning och shopping. Jag har shoppat lite lagom till mina barn, lagat lagom med mat och har endast julgodiset kvar. De kolor jag har kokat hittills är för att ge bort.
Lilla My-disktrasorna från vännen Birgitta!
Mitt tips är att strunta i städningen, kanske inte helt men till stor del. Jag menar - vem blir egentligen glad av att man ligger och fejar i varje vrå före jul, så att knän, rygg och framför allt ens hjärta värker av trötthet? Inte jag och inte mina barn i alla fall. Enda glädjen med min julstädning i år blir de underbara disktrasorna jag fått av vännen Birgitta! Tack - du är fantastisk!!!

 Nä, strunta i den där städningen som ändå ingen ser, och ta en stund tillsammans i stället. Spela spel, se en bra film, läs högt... Här kommer mina snabbtips inför helgen som stundar. Glad fjärde advent på er alla!

* Dammsug där det syns.

* Skruva ur propparna och säg till gästerna att strömmen gått. Om de ser att det lyser hos grannarna får du dra till med att de köpt in sig på ett gemensamt reservaggregat som du inte haft råd med...

* Tänd stearinljus och doftljus. Supermysigt!

* Blöt trasor med såpalösning, vrid ur dem och häng dem på elementen bakom gardinerna. Luktar nyskurat!

*Sätt in en plåt färdigköpta pepparkakor i ugnen på 225 grader i fem minuter. Ta ut dem och släng dem. Lägg upp nya på ett fat - nu doftar det hembakat!

* Köp hem lite färska blommor. En bukett röda tulpaner, en vit julros. Rafsa fram lite spansk mossa och kläm dit en rosett i krukan. Ser väldigt piffigt ut.

* Köp sådana där bröd som är halvgräddade och "baka" själv i ugnen. Varmt och gott bröd - bättre än den där vörtlimpan som ändå blir döbakt, hur du än försökt följa receptet!

*Smält choklad i vattenbad. Blanda i färdigskalade nötter och kanske lite torkade papayabitar från hälsokosten. Klutta ut på bakplåtspapper. Tada!!! Hemgjort godis.

*Försök att säga nej till de jultraditioner du inte vill delta i. Tycker du att det är pest att gå till kyrkan på julafton, så erbjud dig att vara hemma och passa hunden/granen/laga Jansson...

Kärlek till er alla!!!

2 kommentarer:

  1. Egentligen borde man ju städa mindre till jul - när hemmet är pyntat och luktar gott av julens alla dofter är det ju fint ändå! Är själv duktig på att förbereda allt inför julen - köper t ex julklappar och lägger på hög när jag hittar något fint oavsett årstid. De mesta i matväg går ju dessutom att frysa. Kram bp

    SvaraRadera
  2. Heja du!!!! Klart sunt tänk!!! Det viktigaste är att må bra, helt klart!!!

    Stööörsta kraaaaaaaaamen aka

    SvaraRadera