onsdag 21 december 2011

Har du koll på kål?

Nu börjar upploppet, alltså sista dagarna före julafton. Jag känner mig nästan lite sorgsen när julafton kommer, för då är julen slut för mig, i tanken i alla fall. Det är nu i advent som jag mår som bäst och pysslar som mest. Senaste dagarna har det inte varit några pysseltips i brist på tid, och tydligen är jag trött eftersom jag skrev helt tokigt i förra inlägget. Tur att jag har lilla B som korrekturläser, haha!

I dag blir det spridda tips om lite allt möjligt. Vi börjar med lite mat.

Rödkål är en familjefavorit, i olika former. Jag köpte ett helt huvud häromdagen och tänkte tillaga det på lite olika sätt. Dels det traditionella där jag fräser strimlor av kålen och kryddar med svartvinbärssaft, nejlikor och annat gott. Men nu på torsdag när stora F kommer hem tänkte jag göra en sallad som jag hittade i COOPs reklamtidning. En riktig vitaminboost i förkylningstider...

Rödkål med apelsin och grapefrukt

400 g finstrimlad rödkål
3 msk vit balsamvinäger
3 msk olivolja
1 msk flingsalt
1 apelsin
1 grapefrukt
1 dl hackad färsk koriander
1 dl hackad färsk mynta

Blanda kålen med balsamvinäger, olja och salt i en bunke. Skär ut citrusfrukternas klyftor med vass kniv. Befria dem från skal och det "vita". Fiela dem, dvs. ta bort hinnorna. Vänd ihop örterna med frukt och kål. Servera i en vacker skål.

Sedan hittade jag ett recept på grönkålssoppa som verkar helt okej. Gott med toastade ostmackor till!


Foto: Jurek Holzer

Grönkålssoppa med cheddartoast

1 st  gul lök(ar), liten 
1 msk  olivolja 
1 paket  grönkål, tinad (450 g) 
5 dl  grönsaksbuljong 
0,75 dl  grädde 
salt och svartpeppar 
0,5 krm  muskotnöt, malen 

bröd
olja 
cheddarost, några skivor, ca 1 per toast 

Tillagning
4 - 6 portioner

1. Skala och finhacka löken och fräs den i olivoljan i en rymlig kastrull. Tillsätt grönkålen och fräs utan att det får färg i några minuter.

2. Häll på buljong och grädde, salta och peppra och tillsätt muskoten. Rör om och koka på medelvärme i ca 20 minuter. Rör då och då.

3. Gör under tiden cheddartoasten. Värm ugnen till 200 grader.

4. Skär bort kanterna från brödet och dela varje skiva i tre bitar. Ringla på lite olja och lägg på osten. Gratinera i ugnen i ca 5-7 minuter.

5. Mixa soppan med stavmixer och servera i små glas tillsammans med toasten.


Bild: F. Gelotte


Stora F älskar grönkål och har en del tips på sin blogg http://northernveg.blogspot.com/


Kål innehåller kalium och massor med C-vitaminer. Det finns egentligen bara en sak som jag inte gillar med kål, och det är att min mage får vissa biverkningar. Visserligen kan jag skylla på hunden om det blir kris, men jag får ju ont också. Attans! Men det får gå.

Ett annat recept som verkar himla gott är det här:

Grönkålssoppa med pecorinokräm

1 st  gul lök(ar) 
2 st  vitlöksklyfta(or) 
1 msk  smör, eller olivolja 
8 dl  hönsbuljong, ekologisk 
500 gram  grönkål 
1 nypa(or)  strösocker 
salt och nymalen svartpeppar 
Foto: Jurek Holzer

Kräm 
2 dl  pecorino, finriven 
1,5 dl  crème fraiche 
0,5 dl  mjölk 
1 tsk  flytande honung 

Tilllbehör 
bröd, eller krutonger 

1. Skala och hacka lök och vitlök fint. Hetta upp smör eller olja och fräs det snabbt utan att det blir brynt.
2. Häll i buljongen och koka upp. Tillsätt grönkålen och låt alltsammans sjuda utan lock cirka 10 minuter. Smaka av med socker, salt och peppar.
3. Finriv osten. Rör ut crème fraiche med mjölk. Blanda ner ost och honung och smaka av. Servera med bröd eller nystekta krutonger.

2 kommentarer:

  1. Efter kål, bönor och ärter gäller det att välja rätt sällskap, hundar är helt rätt då.

    Just nu har jag en flock med sidensvansar utanför som äter Ingrid Marie. Hoppas att de inte tackar för maten som de brukar - genom att öva prickskytte på mina köksfönster. Jag tänker inte putsa dem igen.
    Väldigt fina fåglar.

    Prutt på dig!
    Kram!! Sanna

    SvaraRadera
  2. ÅÅÅÅH! Sidensvansar! Det finns inte där jag bor. De är bland de vackraste fåglar jag vet! Lyckost dig! Då är det värt lite skit på fönstren! Kram!

    SvaraRadera