söndag 25 december 2011

Julmat

Igår firade vi den roligaste julafton jag varit med om sedan barnen blev stora. Vi var hos min kusin som hade ordnat en makalös dag för oss alla. Inledningen var jultårta med vit och mörk choklad i lager, med limoncellosmak och kokostopping. Dekorationen var tomtar och marsipansgrisar. Kitchig och vanvettigt god.
F och B fixar sig inför kalaset
Paketleken gjordes i år igen, och jag kammade med en snygg pedalhink i krom, en paket drinkpinnar och iskuber samt ett anteckningsblock med en underbar dinosauriepenna.

Sedan var det femkamp då vi fick svara på finurliga frågor, para ihop kändisar med rätt reklam, genomföra smaktest på jellybeans och slå in paket i par, med varsin hand bakom ryggen. Jag hamnade i par med J och vi var rätt värdelösa, men roligt var det. Unga som äldre tyckte att det var kul med aktiviteter en dag som denna.
Farfar och stora F samarbetar på hög nivå
Middagen intogs sent och vi var alla fullkomligt vrålhungriga! Middagen inleddes med en cremant (tror att det stavas så) till hummertallrik med saffransvinaigrettesås. HUR gott som helst! Sedan blev det gås med hasselbackspotatis, gräddsås, portvinssås och hemgjord rödkål. Till detta Irony, ett rött vin som är helt underbart gott. Till dessert avnjöts en chokladcheesecake med polkagristopping och vispgrädde. Lilla B hade fixat denna. Tack!

När gottebordet dukades fram var det inte många som orkade äta något. Alla fick ta en doggybag för att plocka hem godis till senare behov. Jag behöver kanske inte säga att det var jag som lagat godiset med assistans av stora F?



Tack Carina för en härlig dag!!!

4 kommentarer:

  1. Men åh vad roligt det där lät!! Och så himla smaskigt!! Mums!!! Paketleken låter kul, kanske något vi borde ta efter!! Jättefina bilder på ett glatt gäng!!

    Vill önska dig en fortsatt fin julhelg!!!

    Stööööööööörsta kraaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Ha en skön och vilsam helg du också! Kram och god fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Aaah julgodis!! Finns det nagot kvar till jag kommer hem? Ser fantastiskt gott ut! Vad du ar duktig!!

    SvaraRadera
  4. Jag sparar lite så klart!!! Kram!

    SvaraRadera