torsdag 29 december 2011

Plåtburkar med minnen

Jag älskar burkar! Helst ska det vara gamla lite nötta plåtburkar som ägts av mamma eller mormor, men fådda och köpta går också bra. Jag har en uppsjö av burkar med specerier i, sedan jag fick mjölbaggar i skåpen för så där fem år sedan. Glasburkar fungerar också och jag har en dröm om att jag någon dag ska hinna göra tjusiga etiketter med handskrift på. Ni vet så där snirkligt och fint: Vetemjöl    Socker   Havregryn ...men det är bara en dröm än så länge. I kolonistugan står de flesta burkarna och även en del pappaskar.

I den här fina burken förvarade mormor kvitton från Konsum. När året var slut satt hon och mamma och räknade ihop återbäringen, vilket de båda gillade. Idén om en kooperativ butik tilltalade dem mycket...
Mamma hade sina kvitton i en mörk, nästan svart burk med en styvmorsviol på. Jag undrar om hon har kvar den? Det måste jag komma ihåg att fråga nån gång. Jag minns en gång när mamma och pappa var osams om pengar, så där som föräldrar kan bli. Jag kan inte ha varit mer än fyra eller fem år, men jag tog min samlade förmögenhet och gav den till mamma som en hjälp att lösa de ekonomiska svårigheterna. Mamma har kvar den enkronan än i sitt smyckeskrin...


I den här fina pappasken har jag min underbara kex-stans från Bagaren och Kocken. Den ska jag visa i bloggen en annan gång. Asken köpte jag på rea hos www.papeterie.se som har en fysisk butik i Nordstan här i Göteborg. De har fina papper och stämplar också, men jag gillar deras askar allra mest!

4 kommentarer:

  1. Min mamma hade sina kvitton i en guldig plåtburk med gröna prickar på , täta små prickar. En kaffeburk. Mormor och farmor samlade också på kvittona från Konsum och Domus.
    Jag minns också sorterandet och hopräknandet. Nu går det per automatik, inte konstigt huvudräkningen är skral. Min i alla fall.
    Kram, S

    SvaraRadera
  2. Huvudräkning är den enda räkning jag är någorlunda på. Kanske är det för att jag jobbat i butik så många år, och lärt mig att räkna procent på reavarorna? Eller så är det för att jag själv handlat så mycket på rea? Jag vet fortfarande utan att räkna ut det, att 25 % rabatt på 150 kr gör att jag ska betala 112.50. Bara så där.
    Kram!!!

    SvaraRadera
  3. Åhh vilken supercharmig plåtburk!!!!! Och vad himla gulligt av dig att vilja hjälpa till när föräldrarna hamnat i knipa:)))))) Jag gillar också plåtburkar och några här hemma efter min mormor, har bland annat en till sybehören och en annan till thé :)

    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!!!

    Kraaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  4. Tack Aka! Visst är det speciellt med ärvda burkar! Ett gott nytt till dig också! Kramar!

    SvaraRadera