fredag 12 januari 2018

Fredagskakor utan ugn

Så har då jag, sent omsider, prövat att göra raw-bollar som ska vara lite nyttigare godis än bollar med choklad, smör och annat som gör en människa lycklig. Åtminstone för stunden.

För en tid sedan trillade det in en bok genom mitt brevinkast, utan att jag riktigt vet varifrån den kom. Troligen har jag vunnit den i en utlottning, men jag minns inte riktigt var jag tävlat om den i så fall. Nåväl. En trevlig bok som heter "Chokladbollar" och är skriven av Mia Öhrn och med förföriska bilder av Ulrika Pousette.

Bollarna som jag först testade att göra var superenkla och snabblagade. Jag har tidigare smakat raw-bollar och kan inte säga att jag tyckt särskilt mycket om dem. Ibland lite gryniga, beska eller så har de mest smakat dadlar (vilket jag inte är överdrivet förtjust i). Men dessa är goda, lagom söta och, då jag gjorde dem små, alldeles lagom för en munsbit. Och ni vet ju vad man säger: Är de små får man ta två!

Jag valde bort pistaschemandlar och rullade bollarna i kokos istället. Du kan också blanda i lite lakritspulvet i smeten om du är lagd åt det hållet. Variationen är oändlig. Och du - köp dadlar av god kvalitet.

Rawbollar med pistaschmandlar

Ca 20 bollar

175 g goda torkade dadlar
200 g cashewnötter (jag tog saltade)
3 msk kakao
3,5 msk kokosolja
1 tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker)

1,5 dl kokos eller hackade nötter att rulla bollarna i

Kärna ur dadlarna och mixa alla ingredienser så att smeten blir ganska slät. Låt gärna stelna lite i kylen så blir bollarna lättare att rulla sedan.

Forma smeten till bollar i den storlek du gillar. Rulla dem i valfri topping och förvara i kylskåp.

Enligt boken håller bollarna i ca tre veckor, men jag skulle bli förvånad om de inte är slut innan dess. Happy Friday på er!

4 kommentarer:

  1. De var görgoda... som vi säger i Göteborg!

    SvaraRadera
  2. Låter supergoda! Jag har en helt galet onyttig variant inne hos mig!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyttigt ibland, onyttigt ibland. Variation gör livet värt att leva! Kram!

      Radera