måndag 14 december 2020

Corona, ensamhet men även glädje

 Julen 2020 kommer inte att bli lik någon annan jul i modern tid. Det är tio dagar kvar till julafton och vi vet ännu inte hur vi kommer att må den dagen, hur läget ser i ut i landet, i världen. Det enda vi vet är att vi oavsett det måste hålla distans på olika sätt.

Alla drabbas vi på olika vis och jag inser att jag är lyckligt lottad. Sambon och jag firar jul hemma, vi två. God mat, kanske en långpromenad och sedan glögg, fika, god mat och dryck, kanske en mysig film och tända ljus. Lite julgodis på det och ett glas portvin så är julen ändå här för oss.

Men min älskade mamma, som är i riskgrupp, får sitta ensam på julafton. Det smärtar mig mer än något annat just nu och jag orkar inte riktigt ta in den känslan. Förra julen var mamma på ett korttidsboende och vi vågade knappt hoppas på att hon skulle finnas hos oss den här julen. Men det gör hon. Som en vän uttryckte det i vintras – ”Halleluja hon är återuppstånden!” (ej religiös vän ska väl tilläggas). Som väl är har mamma Nisse till sällskap och ärligt talat är han ett fantastiskt sällskap. Pälsig och kärleksfull och klok. Det är en tröst att veta.

Många sitter ensamma även då det inte är Corona och det är naturligtvis ännu sorgligare på sätt och vis. Men allt sorgligt och eländigt får inte ta över, känner jag. Vi måste bejaka det som är glatt, härligt och underbart. För det finns ljuspunkter för de allra flesta av oss. Emellanåt.

Som i lördags. Då blev stora F (äldsta dottern) och starka G (hennes sambo) fruar. De gifte sig utanför sin lada på gården där de och sonen, lille A, bor. Få visste och tärnorna var klädda i gula varselkläder och hade regnbågsfärgade diadem av plastblommor. Starka G:s syster A var med och höll koll på lille A. Glädjen var stor och bröllopet firades i ladan, där det sopats och fixats de senaste veckorna. Jag borde ha anat något när de röjde så i ladan mitt i vintern, haha!

Bild: C. Milde

Min glädje är stor av flera skäl:

       Min dotter är lycklig och har hittat en fru som är den bästa fru en kan ha. Även den bästa svärdotter en kan ha.

          Genom stora F och starka G har min familj utökats. En familj bestående av varma och fina människor i Söderköping och Norrköping.

Vi bor i ett land där människor enligt lag tillåts älska vem de vill och när de blivit myndiga får gifta sig med vem de vill. Därigenom får alla samma rättigheter när det gäller arvsrätt osv.


Ha en fin måndag i advent. Var snälla mot varandra och håll avstånd så gott det går.

 

 

2 kommentarer: