söndag 1 december 2013

Adventskalendern börjar - lucka ett!

Kära bloggisar. Nyss hemkommen från en helg i Helsingborg, tillsammans med J, sitter jag här vid datorn och bloggar. Vi har bott på hotell, varit i Danmark, ätit smörrebröd, druckit lite öl, köpt julklappar och vilat oss. orken har inte varit den vanliga eftersom vi båda dras med våra krämpor, men vi har haft det bra ändå. Man kan ta det lugnt och må bra utan fest och en massa starka drycker.

I dag börjar jag min årliga adventskalender här på bloggen. I år blir det ett dagligt inlägg efter alfabetet och därför blir första inlägget ett inlägg på A som i advent. Imorgon blir det B, på tisdag C, jag ni förstår själva.

Lucka ett:

Advent betyder ankomst och har givetvis med Jesus att göra. Det är väl inte så många som tänker på att stjärnan som hängs upp i fönstret är till minne av julstjärnan som lyste över stallet i Betlehem, eller att den sjuarmade ljusstaken kommer från en ännu äldre tid och har rötter i judendomens menora. Den sjuarmade ljusstaken är en symbol för judendomen och jag vet faktiskt inte riktigt varför ett land som Sverige med kristna rötter, tagit denna till sig. Kanske bara för att det är vackert!?Själv är jag inte religiös men religionslärare så det är väl därför jag tänker på sådant ändå. Jag tycker att det är vackert med ljus men är inte särskilt förtjust i tomtar. Vita dekorationer, trä och lite grått blir det om jag får bestämma.

 Fast våra ljusstakar är gamla och en av dem kommer från Js mamma. Den är av trä med gyllene ljushållare och prismor i "guld". Det känns fint att sätta upp den och tänka på henne, även om jag tyvärr aldrig fick träffa henne. Advent är en tid då jag tänker mycket på allt som är fint och viktigt och jag tände ett par ljus i en kyrka i Helsinborg igår. J tände också några och det var fint. Vi tänkte på alla de vi saknar; Js föräldrar, bror och andra släktingar. Mina morföräldrar, mina barns pappa och andra nära och kära som inte längre finns med oss.

Jag hoppas att ni alla har haft en fin första advent! Imorgon kommer ett recept på B. Gisela - håll ut! Äntligen kommer det!

Bild: http://www.flash-screen.com/free-wallpaper/romantic-candle-wallpapers/romantic-candle-wallpapers-9941,1366x768,9941.html

7 kommentarer:

  1. Vilke rolig idé Erika! Ser fram emot att få läsa mer och lära mig en massor.
    Låter som om ni haft en härlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen in, vännen! Kram!

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, det var precis vad vi behövde! Kram!

      Radera
  3. Låter som en fin helg med lugn och ro i gott sällskap. Och god mat! Jag är ju svag för både skåne och danmark. Mmm....
    Spännande julkalender!

    SvaraRadera
  4. Ja, söderut är alltid rätt liksom. Fråga bara Mårtenssons!

    Du är så välkommen att vara med i min kalender! Kram!

    SvaraRadera
  5. Låter som att ni hade en fin helg, och det är väl inte så konstigt med tanke på det oerhört trevliga landskapet ni besökte och det dejliga landet ni turade till:)
    Visst är det extra speciellt med julsaker som man förknippar med någon, vi har en hel del av det även hemma i vårt julpyntade hem...

    Kramar

    SvaraRadera