söndag 19 mars 2017

Asiatisk,mat och goda vänner

Jag älskar att bjuda hem vänner och bekanta på middag. Då kan jag nörda loss i köket och få laga allt det där som jag funderat på att göra men som inte riktigt hinns med en vanlig torsdag efter jobbet.

Igår var en vän (A) sedan nästan tjugo år hembjuden, och en ny bekantskap (B) som jag hoppas på vänskap med, hemma på mat och prat. Det blev asiatiskt då A älskar detta men inte lagar det själv. I alla fall inte så ofta tror jag.

Jag upptäckte att mina frysta dumplingdegplattor var slut så jag fick göra egen deg, vilket jag aldrig gjort förut. Det var dock busenkelt även om det innebar lite pyssel med utkavlingen. Degrundlarna fyllde jag sedan med en smet av räkor, kyckling, morot, ingefära m.m. Inte dumt alls. Jag gillar stekta dumplings bättre än ångade så det fick det bli. Nyttigt eller inte. Dippsåsen i det här receptet är löjligt enkel och MYCKET godare än att bara dippa i vanlig soja. Väl värt några minuters arbete.

Sedan gjorde jag en god papayasallad med jordnötter, lite nudlar med hoisinsås och stekt pak choi med rostat sesamfrö och ingefära. Ja, det var väl allt...

Recepten länkar jag till då jag inte orkar skriva in alla här. Jag brukar alltid ändra lite och ta bort eller lägga till när jag lagar mat men det är dessa recept jag inspirerats av. Pak choi-receptet däremot hittade jag på själv. Mycket enkelt och funkar även som tillbehör till stekt eller grillat kött eller fisk eller till vego-alternativ.

Stekt pak choi

Räcker till ca 4 personer

5 - 6 pak choi-huvuden
1 tsk sesamolja
1 tsk rapsolja
1 msk riven färsk ingefära
1/2 färsk vitlök solo, pressad eller mkt fint hackad
1 msk söt soja (japansk eller indonesisk)
rostade sesamfrön, ca 2 msk

Skär av roten på pak choi-huvudena. Strimla bladen grovt på längden; varje blad i tre längder. Hetta upp oljan i en wok eller stekpanna. Stek bladen, ingefäran och vitlöken hastigt så att de precis får lite färg men inte bränns. Lägg på ett uppläggningsfat och ringla sojan över. Strö över sesamfröna och servera genast. Rätten vinner på att lagas i sista stund och inte hållas varm. Bladen förlorar snabbt sin spänst.

Ha en fin söndag! Jag ska träffa en mycket god vän och promenera i Slottsskogen och sedan gå på café där man får ha med sig sin hund. Jag är hundvakt några veckor och det är bara såååå mysigt!


2 kommentarer:

  1. Allt låter jättegott! Jag gjorde egen Pad thai till middag, det blev också gott. Puss

    SvaraRadera
  2. Dumplings har vi aldrig gjort, det kanske vi skulle våga oss på någon gång? Eller så väntar vi helt enkelt på en inbjudan till någon som lagar till dumplingar till oss...:)

    Kram på dej, din lilla dumpling!

    SvaraRadera