onsdag 1 mars 2017

Mycket meck med Myllimäki

Igår inköptes det en majskyckling till hushållet, vilken jag grep mig an med friskt humör i dag. Efter en snabb googling på ovan nämnda pippi, hittade jag ett lite annorlunda recept från Tommy Myllimäki på www.mathem.se. Ni vet den där snubben som vunnit Årets kock, varit med i prestigefyllda Bocuse d'Or och vunnit priser där också. Han verkar kunna det mesta men är samtidigt ödmjuk så vitt jag kan se.

Nåväl, receptet jag hittade bjuder på olika smaker, syra och sötma, sälta och nötigt fett. Kanske är det en helgrätt, men ärligt talat gick det lika snabbt att laga detta som en vällagad köttfärssås gör. Pröva därför när du vill.

Jag ändrade i receptet och uteslöt citron helt enkelt för att citronerna mot bättre vetande var slut här hemma. En smärre dödssynd om ni frågar mig, men även solen har fläckar. Apelsiner hade jag dock så jag tog en apelsin med gott resultat. Det gör jag nog nästa gång jag lagar detta också men ni kan ju göra som ni vill.

Ja just det. Den enda svamp jag hittade var champinjoner som jag skivade tunt och knaperstekte. Det funkade det också.

Myllimäkis goda majs-pippi

1 hel majskyckling

Skala och skär palsternackorna i bitar. Riv skalet av citronen eller apelsinen. Bryn smöret i en liten kastrull och passa noga så att det inte bränns. Det ska liksom bli lite nötbrunt och dofta kola-aktigt och lite nötigt. 

Blanda samman hälften av det brynta smöret med soja, citrusskal och honung och timjankvistarna. Ställ smöret kallt tills det stelnar. Stoppa sen in det under skinnet på kycklingen och salta lite. 

Ställ in kycklingen i mitten av ugnen i 225 ºC i 10 minuter, sänk sedan värmen till 200 ºC. 

Lägg palsternackorna bredvid kycklingen efter ytterligare 15 minuter och låt allt steka klart i ugnen. Det tar ca 30 minuter till. Fettet rinner ur kycklingen och du kan ösa den och palsternackorna med det då och då.

Rosta hasselnötterna i en stekpanna och gnugga bort skalen. Halvera vindruvorna. 

Stek svampen hastigt i varm stekpanna (förväll den först om du använder champinjoner). Tillsätt sedan hasselnötter och druvor. Toppa palsternackorna vid servering med svamp- och druv-tjo-fräset.

Koka upp kalvfonden och blanda med resten av det brynta smöret och rödvinsvinäger. Krydda med med svartpeppar efter behag (snåla inte) och servera till kycklingen. Vi tyckte att det var en god rätt!




2 kommentarer:

  1. Men va... ingen djungelgryta?! :) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den sparar vi tills vi får finbesök av långväga gäster! : )

      Radera