måndag 4 februari 2013

Onomastiska utsvävningar

När jag pluggade till lärare läste jag en kurs som innehöll den spännande benämningen "onomastik". Det lät nästan lite obscent tyckte jag, och tog mig an kursen med liv och lust. Det visade sig handla om namnforskning. Personnamn och ortnamn. Jag blev biten och läste om namnändelser som ryd, red och röd, om hult och näs, om bäck och sjö. Till sist snöade jag in på inofficiella ortnamn. Sådana namn som inte är officiella utan som lever i folkmun. Det gillade jag mycket.

Människor har en förmåga att sätta egna namn på platser, trots att de svenska myndigheterna är mycket noga med sin namngivning. Nya bostadsområden får temanamn efter noggrant övervägande i någon namnnämnd. Det letas i gamla luntor efter vad platsen använts till förut, och man försöker ge gatorna namn efter gamla tider. Eller så hittar man bara på ett tema som inte använts i just den staden förut. Blommor, fåglar eller frukter. Inte särkilt vackert egentligen men så klart praktiskt. Är man i Göteborg vet man att om någon bor på adressen Paprikagatan så bor denne i Angered, för där gäller grönsaker. I Frölunda finns ett område med fruktnamn (Apelsingatan osv) och i Flatås handlar det om olika längdmått som tuppfjät, långdistans osv.

De namn som fascinerar mig mest är alltså de namn där man inte alltid känner till bakgrundshistorien, om man inte forskar. Det är klart att vem som helst fattar att Götaplatsen i centrala Göteborg kallas för Poseidon efter statyn där och att Klaipedaplatsen i Karlskrona kallas för Fisken efter fontänen. Men de andra namnen... I min hemstad (numera känd från schlager-TV) Karlskrona finns en mängd roliga och otroliga namn som länge använts men som inte alltid är lätt att förklara.
Bild: http://sv.wikipedia.org/wiki/Karlskrona

Läser man gamla texter på Blekinge museum kan man lätt finna anledningen till att grusplanen på gränsen mot Björkholmen kallades Oskuldsparken en gång i tiden. Officiellt heter den Chapmans plan, men håll med om att Oskuldsparken kittlar fantasin mer!? Det är klart att när den kallades så fanns det träd och en anlagd park på platsen. Annars hade ju namnet varit alltför långsökt...

Arklimästaregatan är ett namn som i och för sig är officiellt men som får mången person att undra över vad sjutton en arklimästare är/var? I en militärstad som Karlskrona en gång var finns det en mängd namn efter militära grader och arklimästaren var en underofficer av lägsta graden.

Min mamma bor sedan några år på Alamedan. Gatan är uppkallad efter ett iberiskt gammalt namn som togs för länge, länge sen efter en resa mot Spanien då man influerades av tjusiga trädkantade gator. Hem for man igen och planterade ett gäng träd längs gatan och så gick man där och försökte se världsvan ut på Alamedan. Att gatan fordom använts som avfallsplats glömdes snart bort.

I byn där jag växte upp hade alltid jag och mamma namn på olika ställen som förmodligen bara hade en bokstavsbeteckning på kartan. Där var Älvornas kulle, där älvorna dansade tidiga sommarmorgnar innan dimman lättade. Hästabacken var vår promenadskog och där plockade vi kantareller och violer. Lilla granskogen var den plats där jag lärde mig att åka miniskidor, vilket jag numera glömt bort helt... I Ensliga gölen och Krokodilpölen håvade jag upp mygglarver till mina fiskar i akvariet. Fast dessa vattendrag var det nog mormor och lillebror som namngav vill jag minnas.

Alla dessa namn kommer att försvinna en dag, om de inte sätts på pränt. Vissa namn skrivs det en uppsats om, och då blir de bevarade. Andra, som våra, finns bara till under någon generations levnad. Namnen går i graven med namngivarna och det är gott så.

För den som är intresserad finns uppsatsen att låna på biblioteket. Klicka HÄR! Jag är lite stolt över att finnas med som "författare" minsann!


10 kommentarer:

  1. Så härligt att ni hittade på egna namn på det som fanns i era hemtrakter, älvornas kulle låter som en väldigt spännande plats!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Coolt! Jag skulle tagit din autograf när du var här ju ;o).

    I Falkenberg har vi kapsyltorget, tror det beror på två saker. Torget är runt som en kapsyl, plus att alkisarna alltid satt där med sina kapsyler.

    Jag vill gärna träffas och det snart tycker jag. Superkul och mysigt! Hur det ska gå till spelar ingen roll, bara mys eller annat också.

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt ämne för ett blogginlägg! Ortsnamn är verkligen intressanta. Särskilt byar ute på landet, kan ha många obegripliga namn. Jag kom att tänka på en by i Småland, Vetlanda kommun, där jag bodde några år. Den hade från början hetat Djävulshester, men invånarna bytte till Fridekulla. Förvånad?!

    SvaraRadera
  4. P.S. Jag länkar inlägget till min FB-sida. Vill gärna sprida det till mina vänner!

    SvaraRadera
  5. Jag blev jätteglad för din kommentar till mitt inlägg i skoldebatten! Skönt att det finns lärare (och jag känner många) som har samma inställning!

    SvaraRadera
  6. Onomastik lät ju mer som ett ämne för Lärkarlinjen ;)... fast verkligen ett intressant ämne, som jag aldrig hört talas om och vad fint att du kan titulera dig som författare..grattis!!!

    kram Ullis

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig läsning och vilka namn! :) Ojoj, att du är författare wow :)

    Hoppas att ni mår bättre nu, läste lite längre ner att ni inte var krya (fortfarande)... cakepops älskas av alla i familjen... i synnerhet barnen ;) Kram!

    SvaraRadera
  8. härligt tänk vad du lär oss fina bloggvän. Hade jag ingen aning om! Hur mår sjuklingarna hemma : (??? kram Sofia

    SvaraRadera
  9. Spännande läsning! Roligt att få veta något nytt! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  10. Har läst många av dina blogginlägg idag och detta tyckte jag var roligast - satte igång en diskussion hemma om alla namn i våra födelsestäder. Tack för all rolig läsning! Kram bp

    SvaraRadera