fredag 15 april 2011

Fredagsmys!

Äntligen fredag! Den här veckan känns det extra skönt eftersom nästa vecka är påsklov och ledigt, åtminstone för mina elever. Jag är lärare men har semestertjänst vilket innebär att jag inte är ledig på loven utan jobbar som alla andra. Det är dock skönt med en vecka ibland, då vi får vila ifrån varandra, lärare och elever.


Så här härliga kan luktärter bli
om man planterar dem !rätt".
Bild: http://www.odla.nu/

Ute är det grått och tråkigt väder - jag som trodde att det skulle bli soligt och varmt. Imorgon är det städdag i min bostadsrättsförening och då ska det sopas, grävas och luckras på alla gårdar inför våren. Jag hoppas också på att hinna med lite i mina egna trädgårdar. Än är det för tidigt att så på friland, men igår sådde jag vita luktärter i små krukor inomhus. I år får jag inte glömma att toppa dem - annars blir det långa och slaniga och får svårt att ta sig i rabatten.

Min morfar var trädgårdsmästare redan på 1930-talet, och den blomma jag förknippar honom mest med är just luktärt. Han brukade alltid berätta en historia om en luktärt som hade ett speciellt växtsätt. Varje gång frågade han om jag hade hört den historien och varje gång sa jag "nej". Då hämtade han det suddiga fotot av denna märkliga blomma och berättade historien en gång till. Jag tröttnade aldrig på att lyssna. Gustav, som han hette, är en av de finaste männsikor som någonsin funnits. Jag citerar vännen Camilla som brukar säga att: "Den sortens människor görs helt enkelt inte längre".

Nu ska jag ta en mugg kaffe innan jag ger mig ut för att leta fågelbad till min planerade skuggträdgård under päronträdet i kolonin.

3 kommentarer:

  1. Go kväll och tack för att du kikade in hos mig. :)) Alltid trevligt att möta nya bekantskaper här över bloggarna. :)) Hoppas du har en härlig fredagskväll. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack själv för titten ; ) Kvällen håller på att gå över i natt - och imorgon är jag ledig. Hurra! Kram och godnatt!

    SvaraRadera
  3. Hej Erika! Superfin blogg - hit ska jag återvända för att följa dina odlingsäventyr och jämföra med mina egna :-) //Elin, www.minlottilivet.tumblr.com

    SvaraRadera