söndag 13 januari 2013

Asiatisk biffsallad och reafynd

Igår sågs jag och J för första gången på många dagar. Han har haft fullt upp med att måla i sitt hus, och jag har gjort annat. Vi tog bussen in till stan och passade på att fynda på rean. Inget planerat så där utan bara i största allmänhet. När man kan köpa blockljus för sex kronor styck, tvåvåningsplåtburkar med rosor för femtio kronor och badlakan i ekologisk bomull för femtio kronor - då är jag glad över rean. Annars väcker denna företeelse mest minnen från tiden då jag jobbade som dekoratör och ensam på jobbet satt halvt berusad av tuschen från textpennorna på annandagen. Då var det inte öppet på annandagen. Julfriden var något längre då för tjugofem år sen.
Bild: www.cervera.se

Vad jag fyndade ska ni få se i ett annat inlägg. När jag skriver detta är det fortfarande skumt ute och familjen sover. Inte läge för något fotograferande alltså. Jag sitter i köket med tända ljus, våldsamt snarkande hund och en kopp kaffe. Det dricks ur pappas fina koppar från Pillivuyt. Gröna koppar med gudlkant. Jag hade själv de små kopparna men nu tyckte pappa att jag hade bättre användning för hans stora koppar, än han. Jag har ingen bild på dem, men de är buteljgröna och har en ganska tjock guldkant. Superfina tycker jag.

Mjölkkossan från Pillivuyt har jag också; en present från min mamma och stora F för länge sedan. Den finns hos Cervera för 299 kronor. Inte så billig kanske men en klassiker på fikabordet.

Väl hemma från stan pustade vi ut med en drink gjord på apple sourz-mix från Hemköp, Sprite och en skvätt vodka. Lite lime pressade jag också i för vitaminernas skull, hihi! Jättegott och enkelt. Till middag blev det en biffsallad, då vi hade en bit biffstek liggande i frysen. Det var biff med fettkappa, så jag stekte den hel i ugnen efter att ha brynt den i en stekpanna först. Jag lät biffen vara mycket rosa inuti men det kan man ju göra som man vill med.

Som alltid grejade jag lite med det ursprungliga receptet men ni får det som jag utgick ifrån. Jag gjorde en nudelsallad istället för isbergssallad som jag tycker blir slabbig om man häller varma saker på den. Dessutom wokade jag pak choy och morot istället för att servera det rått. En smaksak. Rättika hittade jag ingen, så det uteslöt jag bara.

Asiatisk biffsallad med mango, chili och limedressing

Ingredienser
200 gram lövbiff (jag tog som sagt biffstek)
 1 huvud isbergssallad
 1 st morot
 1 bit rättika
 1 st Pak Choy (Pak soi, Bok Choy)
 0,5 st mango, omogen
1 st salladslök
 1 tsk chili, finhackad
 2 kvist koriander
 1 kvist mynta
 1 msk jordnötter, grovhackade
salt och peppar

 Dressing
 3 msk fisksås
 3 st lime, saften
 2 msk soja

Tillagning

1. Salta och peppra biffen. Stek eller grilla den och låt den kallna.

2. Skölj isbergssallaten och bryt den i bitar.

3. Skala och strimla morot och rättika. Strimla pak choy. Skiva mango och salladslök tunt. Hacka chilin.

4. Plocka bladen av koriander och mynta och grovhacka dem.

5. Skär biffen i tunna skivor.

6. Vispa samman dressingen. Blanda den med sallat, grönsaker och kryddor.

Toppa med biff och jordnötter.

Recept: Melker Andersson


Foto: Jurek Holzer/Svenska Dagbladet/Scanpix


Receptet från: http://www.tasteline.com/Recept/asiatisk_biffsallad_med_mango_2c_chili_och_limedressing



6 kommentarer:

  1. Spännande med renovering. Jag har meddelat Lars att han kan tänkas kallas in om det krisar ;o).

    Tur ändå att ni hittat tid att träffas, och med den menyn är väl alla nöjda. Drinkar blir det sällan i vårt hem. Men har planer på en riktigt smarrig drink när jag ska ha tjejfest om två veckor. Har gjort en egen rabarberlikör som smakar saft, den tänker jag ha som bas. Kan inte bli annat än succé!

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Asiatiska sallader brukar ju vara helt underbara;)
    Ha en fin kväll
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  3. Den menyn lät riktigt god : ) Här renoveras det med imorgon ska jag låna hem tapetprover från Colorama samt städa efter röjet Matias gjorde i ett av de tre rummen som ska renoveras! Utsidan av huset till sommaren HJÄLP!!!! ; ) kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Så gott att Ni äntligen fick träffas:)
    REA kan vara förfärligt men det kan också bli jättebra och speciellt om man inte har planerat något, då brukar det oftast bli riktigt bra fynd.
    Både drinken och middagen lät väldigt gott!!

    Nej nu är timmen sen igen...
    Hoppas att Du får en bra start på veckan!!
    kram Lisa

    SvaraRadera
  5. Katarina Mölleronsdag, 16 januari, 2013

    Men hur gick det med kaffemaskinen??? undrar Katarina

    SvaraRadera