söndag 13 maj 2012

Körsbärsblom

Maj är blommornas första riktiga månad. Då slår det ut blommor varje minut känns det som. Den första efterlängtade grönskan spirar för att helt plötsligt explodera i humr många nyanser som helst, av grönt. Kanske är det därför jag älskar den här månaden så mycket. Kanske är det därför jag älskar grönt. Färgen men också grönsaker.

Körsbärsträdet i kolonin blommar för fullt sedan någon vecka och det är vackert. Mycket vackert. När knopparna brister, brister också någonting i mitt bröst. Det är som en liten fågel som full av fröjd kastar sig mot himlen, sjungande för full hals.
Körsbärsträdets blomning överträffas endast av äppleträdets. Jag vet inte varför äppelblom fyller  mig med glädje men samtidigt med vemod? Kanske är det blommorna korta blomning? Förgängligheten? Jag vet inte, men jag har alltid varit oerhört svag för det vackra och estetiska. Färger, proportioner och struktur. Det behöver inte vara fyrkantigt eller tråkigt men gärna lite ordnat. Ordnat kaos fungerar också. Ibland.

I dag blir det inget recept. Bara en beskrivning av min middag. Om bara en liten stund ska jag äta med J. En kalkonvinge är mat nog för två, men inte för tre. Så jag grytstekte vingen men också en kycklingfilé och en kycklingklubba. Lök och champinjoner, morot, blomkål, gräddsås (sojagrädde), klyftpotatis, hemgjord gelé och äpplemos, smågurkor, syltlök... Jo, och så ärtor. Massa goda saker och smaker. God söndag på er alla. Jag hoppas att er helg har varit riktigt bra!?
















5 kommentarer:

  1. Vi har också ett körsbärsträd och varje år tänker vi att vi ska ha en superpicnic under trädet, när det är som vackrast. Tyvärr har det inte hänt så många gånger. Något år har vi glömt det, andra år har det varit för kallt. Men i år kanske... Hoppas på en varm majdag väldigt snart!

    Kram på dig!
    /Malin

    SvaraRadera
  2. underbart min vän älskar maj månad och allt det gröna med : ) Jag är kär i Karlskrona skärgård herre gud vilket paradis gahhhhh tack för alla tips nästa gång måste jag hinna med en city tur med : ) Nu var vi bara i Skärgården lycka : ) kramar din vän Sofia

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det något speciellt med majmånad, att få se naturen ändras, så vackert! Kram

    SvaraRadera
  4. Så himla härligt med blommande körsbärsträd love it!

    SvaraRadera