lördag 19 maj 2012

Matlagning och trädgårdsarbete

I dag har jag haft en ovanligt aktiv lördag, slutfirad som jag nu är för den här gången. Jag vaknade tidigt och efter morgonkaffet cyklade jag till J för att hjälpa honom lite hemma, medan han högtryckstvättade altanen och balkongen. Det var ganska ljummet ute och jag gillar cykleturen mellan Västra Frölunda och Mölndal. Det är ungefär en mil mellan våra hem och bästa vägen att cykla är längs en cykelbana, där det förr inte fanns annat än åkrar och ängar. Numera är det hus överallt och gamla lärarhögskolan där jag gick och svettades några år, håller på att byggas om till kontor. Ser det ut som i alla fall.

När stor F var liten åkte vi ofta bussen till gamlamormor som bodde i Mölndal. Stora F kallade henne för mumin, utan koppling till mumintrollen. Hon kunde helt enkelt inte säga mormor. Då åkte vi på den gamla vägen förbi gamla hus och blomsterängar, förbi plantskolan med gårdsbutik och höll utkik om den vita hästen skulle vara ute i hagen och ... ja!... det var den. Puh, stora F kunde bli ganska arg om inte allt blev som hon tänkt, då när hon var liten.

I dag cyklade jag fort och lätt hem till J och satte igång att laga lunch först och främst, för att han skulle slippa gå in och göra det mitt i tvättandet. Dessutom gjorde jag middag, som en liten överraskning. Jag delade kycklingfiléer på längden, så att de blev hälften så tjocka, lade dem i en ugnsfast form, strödde över en hackad gul lök, några matskedar av kryddan mango-curry, lite soja, peppar, grönsaksbuljongpulver, rivet skal av en apelsin och saften av densamma och sist av allt en paket matlagningsgrädde. Jo, en halv vitlök hackade jag också ner. Det smakade ganska gott ( jag provade en sked när det var klart). Supersnabbt och lätt.

Till lunch blev det hemgjord guacamole, strimlad och stekt tacokyckling, salsa med tomat och bönor och quesadillas med ost. Det var gott efter trädgårdsarbetet i solen. Jag rensade nämligen ogräs i en rabatt före maten. Sedan cyklade jag hem (i duggregn) och gjorde samma sak - rensade alltså. Jag skar mig på en trasig kruka så jag fick ge upp efter en stund - förbaskat också. Men jag hann få bort det värsta av kirskålen. J har lovat mig att hjälpa till med grävning en annan dag. Jag har ju sån värk i mina fingrar att det blir lite besvärligt med för mycket arbete i trädgården.

Dagens middag för mig och lilla B bestod av hemlagade Wallenbergare med lingon, svampsås och kokt potatis. Jag fick tag i billig kalvfärs och slog till. Det är ju ganska ljust kött intalade jag mig. Gott var det hur som helst.
Bild: www.alltommat.se

Wallenbergare enligt Bonniers kokbok

400 g kalvfärs
2 dl vispgrädde (jag tog lättgrädde)
4 äggulor
salt
peppar

Blanda allt och forma till biffar som du steker på mellanstark värme. Servera till kokt potatis, lingon och en god sås, gärna emd svamp i. Stekt lök och morötter är också gott till tycker jag.


Jag önskar er alla en härlig lördagskväll. Skönt att ha ytterligare en dag ledigt imorgon (men det kanske är någon av er läsare som måste jobba?).



6 kommentarer:

  1. Vilken spännande rätt med mangocurry i! Får jag testa med quornfileer :)

    Bra att du blev firad ordentligt, det är du värd kram!

    SvaraRadera
  2. Jag är ledig imorgon men har saker jag ska pyssla med. Vilken underbart god mat du lagar. Han har tur han, din J alltså. Om jag var man skulle jag säkert vilja gifta mig med dig för jag gillar verkligen att äta god mat ;))

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt okej! Vi kan gifta oss ändå, haha! Kram!

      Radera
  3. Smarrigt och gott. Oj oj med din hund. Vilken tur att det gick bra.
    Kram denna lördagskväll från Maria

    SvaraRadera
  4. Gahhh Wallenbergare is the shit ; ) så gott finis : ) kram en tröttis i Hjo nu lyssna på ljudbok och drömma mig bort ; ) kram Sofia

    SvaraRadera
  5. Så gott du lagat :) Duktiga du, kram!

    SvaraRadera