fredag 8 juni 2012

Utmaning

Jag har fått en spännande utmaning av fina Malin med bloggen Malins Diner. Jag ska svara på några frågor kring mat och bloggande, så håll i er nu. Här kommer lite info om hur jag är...


Hur viktigt är bloggandet för dej som person på en skala 1-10?
Min yngsta dotter tyckte att jag skulle börja blogga och jag tänkte: Varför inte... Nu är jag fast och tycker att det är väldigt givande. Jag skulle ljuga om jag inte erkände att det är en enorm egoboost att få kommentarer och positiv feedback på mina inlägg. Så på en skala blir det nog 8.


Ditt bästa tips för att koppla av?
Att resa bort. Det spelar inte så stor roll vart, Alingsås funkar. Jag är en mycket stressad person som har svårt att ta det lugnt, fast jag så väl vet att jag borde. Bara kravet på att koppla av stressar mig. Men på resa kan jag liksom inte styra allt och då känner jag heller inte samma ansvar för att det ska fungera.


Länka till ett av dina absoluta favoritinlägg som du själv lagt upp och varit supernöjd med?
På gatan där jag bor, tycker jag själv om. Det var en stor bit av mig själv som jag lämnade ut och det blev väl mottaget. Sedan att jag trodde att det var Lena PH som skrivit låten bekräftar väl bara ännu mer min okunskap om saker och ting...


Vilka andra sociala medier använder du förutom bloggandet?Jag var en av de första i Sverige som hoppade på Facebook, trots att mina barn sa att jag var helt fel ute. Facebook var bara för gamlingar - det var Bilddagboken som gällde. Moahahaha! Vem hade rätt? Jag bara frågar. Twitter har jag provat men fattar nog inte riktigt poängen med det. Jag vet inte om Pinterest är ett socialt medium men det tycker jag i alla fall är ganska roligt och inspirerande.


Skulle du kunna ta en timeout från mobil, dator och tv på en vecka?
Nja, kanske inte. Kunna skulle jag väl, men det skulle kännas. Jag har nästan slutat att ringa för att istället meddela mig via mail, blogg eller sms. Det är så oerhört tidsbesparande och jag har så många olika vänner och bekanta som jag aldrig skulle hinna ha kontakt med om inte dessa medier fanns. Jag har hittat "gamla" vänner som jag aldrig skulle tagit kontakt med igen om det inte varit för Fejjan t.ex.


Vem i matvärlden skulle du helst vilja träffa och varför?
Monica Ahlberg utan tvekan. Hon är min guru, hon kan laga allt jag tycker om, hon är så vacker att jag säkert skulle få tunghäfta, men ändå... Jag följer hennes blogg och får ibland kommentarer från henne som går rakt in i hjärtat. Hon är matkändis men ändå jordnära och bryr sig verkligen om sina läsare. Dessutom har hon en jättesnygg man, hihi!


Vilken maträtt lagar du helst och varför?
Oj, det var svårt. Jag kan inte välja en enda - det går bara inte. Men om jag måste... Men mina köttbullar är väldigt goda, det tycker jag själv. Kalkonfärs, massor av kryddor, fond, tomatpuré, lök och annat mumsigt. Lilla B säger i alla fall att de är godast!


Finns det något i matväg som du tycker är överskattat?
Där måste jag hålla med mina bloggvänner i Mårtenssons kök (underbar blogg f.ö.) - tacos. Vanliga tacos är rätt trist måste jag säga. Men piffar man till det hela och gör fajitas eller enchiladas eller quseadillas... Ja, då är det en annan sak.


Vad skulle din sista maträtt vara?
Jag tror faktiskt att det skulle vara köttfärssås och spaghetti. En riktigt god bolognese med parmesan och en Chianti. En hel flaska för då skulle jag ändå inte behöva oroa mig för huvudvärk dagen efter, haha!


Vilken krydda skulle du inte klara dej utan?
Det är ju helt omöjligt att klara sig utan vitlök, vanilj, chili, salt etc. Men jag väljer paprikapulver bara för att det är så underskattat. Jag har det i stort sett i allting vilket gör att många rätter är orange här hemma. Särskilt rökt paprikapulver är gott och ger sting och färg åt många rätter.



Nu kommer det svåraste i utmaningen - att välja fem bloggare som ska svara på frågorna, dvs. jag ska bolla vidare utmaningen. Det får bli Lilla B, Hovkonditorn, AnnSofies Matsafari, Sofia bakar och Remsan/Emmy. Alla är inte rena matbloggare men det gör inget - alla äter ju och har något förhållande till mat. Dessutom har de alla bloggar jag tycke rmycket om.

7 kommentarer:

  1. Great minds think alike, eller hur säger man:)
    Så kul att läsa dina svar, vi lär verkligen känna lite mer om alla som svarar, intressant. Inlägget du har satt som est minnesvärt kan vi inte mer än hålla med om, en fru med tårar i ögonen här...

    En riktigt härlig helg önskar vi dej,
    kram

    SvaraRadera
  2. Vad kul att läsa dina tankar och svar. :)
    Hoppas att du har en jättefin kväll, fina du!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  3. Vad skoj att få läsa dina funderingar och svar på utmaningen. Häftigt att du var så tidig med facebook.. Kram från oss

    SvaraRadera
  4. Känner dig så väl att jag kunde ha besvarat frågorna om dig på samma sätt som du - häftig känsla! Ha en skön och avkopplande helg var du än befinner dig! Kram bp

    SvaraRadera
  5. Åh, jag ligger så efter i mina uppdateringar. Har ju missat att du också utmanat mig. Några av frågorna har jag i stort sett besvarat, men jag ska lägga till en länk till dig så fler kan kika in på din mysiga blogg.
    Inlägget På gatan där jag bor är verkligen fint! Roligt att få veta lite mer om dig! Kram.

    SvaraRadera
  6. Intressant läsning =)
    Önskar dig en kanon fin måndag!
    Kramkram

    SvaraRadera