tisdag 19 juni 2012

Vann spa - årets musselkrog

Varje år brukar min skolas personal få åka på konferens strax innan det är dags för semester. Vi har ju inte sommarlov som många andra lärare, utan semester som de flesta andra dödliga i vårt land. Därför tror jag att vår rektor tar oss på konferens son en morot inför nästa termin och som ett bra avslut på ett tufft arbete under det gångna läsåret. I år har vi konferens på Vann spa och hotell utanför Lysekil på västkusten.

Här är så vackert att man inte tror sina ögon. Utanför konferenshotellwt är utsikten helt betagande och vattnet illande blått. Maten var fantastisk, både vid lunchen, men framför allt vid middagen. Trerätters bestående av yra rökt röding med rödlök och laxrom och jordärtskockspure med he bakat bröd. Sedan sirloinstek med rostade rotfrukter och en otrolig såsreduktion av något som jag glömt. Dessert: kokosorbet med romrussin och crème brulee. Allt var fantastiskt gott utom romrussinen, men det beror enbart på att jag inte gillar dn kombon.

En stor och fin överraskning i dag var att när jag skulle gå och bada med de andra, ombads jag gå till behandlingsavdelningen, där en behandling väntade. Det var min omtänksamme J som beställt och förhandsbetalat en ansiktsbehandling med rengöring och massage till mig. Vilken omtänksam man jag har, va? Det var superskönt och jag tycker att mitt ansikte känns tio kilo lättare. Tack, bästaste J!!!

Beskrivning av behandlingen:
Flash Beauty
En vitaminkick för huden! En riktig askungebehandling för festen eller inför bröllop. Eller varför inte lyxa till vardagen med denna uppiggande behandling som innehåller vitamin C för att väcka liv i huden och ge den omedelbar lyster och fin färg. Ansiktet rengörs, peelas och följs sedan av en skön massage i en mandarinmask med rent C vitamin. Behandlingen avslutas med ett vitaminserum som du sedan får med dig hem för att fortsätta behandlingen hemma.

Vann spa är väl värt ett besök om ni är på västkusten! Ljuvlig natur och utsikten är enorm. Rummen är bra och maten underbar! Om två veckor ska J och jag på spa i Göteborg. Det är min present till J på hans halvsekeldag. Det ska bli otroligt mysigt att åka iväg på tu man hand med honom. Vann spa:s hemsida bjuder på ett musselreept som jag inte kan motstå att dela med mig av. Tydligen har man blivit utsedd till årets musselkrog, något som Musselakademien naturligtvis måste uppmärksamma.

Paprikamusslor med ingefärscreme och melonsalsa

ca 20 plock till buffé eller ca 8 portioner som förrätt

1 kg färska blåmusslor - kokas och plockas ur skalen
2 paprikor,röda 2 vitlöksklyftor
2 msk matolja
2 msk pressad limejuice
2 msk kikkomansoya

Kärna ur paprikorna, lägg 1 paprika med oljan och vitlöken i ugn 200 grader och baka tills den fått färg, ca 15 min, ta ut och lägg allt i matberedare och mixa till jämn massa. Blanda med musslorna.

Ingefärscreme
1 dl hemgjord majonäs
50 g philadelphiaost
1 msk dijonsenap
1 msk riven färsk ingefära
1/2 riven vitlöksklyfta smaka av med kikkoman soya och limesaft

Salsa
Vattenmelon Cantaloupemelon Gurka Tomat Rödlök
Tärna grönsakerna och melonerna, hacka löken. Blanda med salt och låt rinna av i sil ca 1 timme. Blanda med limesaft och strimlad koriander, smaka av med salt.

10 kommentarer:

  1. Låter som ett trevligt avslut på terminen. Och vilken karl hon har som bjuder på behandling bara sådär ;)Härligt! Ha nu en fantastisk dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är världens bästa! Tack!

      Radera
  2. Vilken fin överraskning och mycket omtänksamt! Kram

    SvaraRadera
  3. Åh, vilken trevlig chef och vilken underbar sambo! Ingen dålig överraskning, men något du säkert var väl värd.

    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte vem av dem som är bäst, fniss! Kram!

      Radera
  4. Haha...jag trodde att du vunnit... måste vara lite av expert på att missförstå;))

    En mycket omtänksam rektor som tänker så och Din J, verkar vara en riktig pärla!!
    Både varva ner och ladda batterier på en gång, vilken grej!!
    Hoppas nu att Din Midsommar blir bra också (det blir den) med god mat, god dryck, vackert väder och goda vänner...

    Stor midsommarkram från lilla mig!
    //Lisa
    Ha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, min J är en riktig pärla! Bäst i världen för mig.

      Haha, men jag förstår att du missförstod det! Kram och ha en fin midsommar, kär du!

      Radera
  5. Att ha två så omtänksamma personer i din absoluta närhet - vilken lycka!Kram bp

    SvaraRadera