onsdag 18 juli 2012

Semestertips 2

Den här semesterveckan befinner jag mig i vackra Karlskrona, som är min uppväxtort. För er som inte varit här kan jag rekommendera ett besök i östkustens pärla nr 1. Naturen här är så vacker att man häpnar. Det är inte för inte som landskapet benämns som Sveriges trädgård. Havet är lagom vilt och gräs och träd växer intill vattnet och gör att allt ser lummigt och grönt ut, till och med vid kusten. Billigt och bra boende finns på STFs vandrarhem på Drottninggatan. För den med mer pengar och krav på komfort finns ett nybyggt hotell alldeles vid Borgmästarfjärdens blåglittrande vatten. För info om vad som händer i stan rekommenderar jag ett besök på http://www.karlskrona.se/VisitKarlskrona/ Här finns tips och idéer för den som vill veta mer om den gamla staden med historia och stadsrättigheter från 1680. En tur med skärgårdsbåten Axel tar dig till byn Nättraby där jag bodde som barn. Kyrkan vid båtfärdens slut är en av landets äldsta och här är jag döpt och konfirmerad. Här vilar också mina kära morföräldrar i minneslunden. För er med småbarn rekommenderas ett besök på Barnens gård utanför stan. Detta lekparadis i miniformat har funnits i många år och grunden byggdes av min händige lillebror som då arbetade på gården. Här finns vattenrutschkanor och möjlighet att åka hölass och klappa djur. Någon av turistbyråns stadsvandringar passar kanske den historieintresserade. Ni får veta mer om hur kungen lurade till sig stans största ö, Trossö, av Vitus Andersson från Nätrraby. Kanske också om hur stan fick sina stadsrättigheter på bekostnad av närliggande Ronneby (de har fått tillbaka sina rättigheter) och om hur staden brunnit och hur hus byggts upp igen. En liten färd till Sveriges vackraste koloniområde, Brändaholm, är nödvändig. Vackrare stugor finns inte att uppbringa. För att få köpa en måste du vara skriven i Karlskrona kommun. I bloggande stund sitter jag på Waynes coffee och äter lunch, alldeles ensam. Jag tillbringar en del av tiden här med att hjälpa min snälla, goa pappa som är sjuk. I dag har jag lagat lunch åt honom och köpt ett par sköna mysbyxor som han behövde. Lite medicin hann jag med att hämta också. Det viktigaste av allt var dock pratstunden vid hans sängkant. Det är ensamt att vara gammal och sjuk.

8 kommentarer:

  1. I Karlskrona var jag på genom resa när jag skulle passa färjan till polsk Gdynia, dock tycker att det är myssig, liten stad

    SvaraRadera
  2. Karlskrona är en helt underbar kuststad som måste ses... i synnerhet sommartid :) Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej kompis!

    Tack så mycket för semestertips nr 2. Tyvärr är Karlskrona som på andra sidan jorden för mig. Lite för långt bort ;) Du beskriver det så vackert att jag önskar att jag kunnat semestra där.

    En pratstund vid sängkanten ger mycket. Ja, det är ensamt att vara gammal och sjuk. Det finns så många...

    Kram till den bästa Erika!

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. Åhhh vad mysigt Karlskrona är så fint önskar att åka dit snart igen : ) sist blev det ju bara Kungsholmen och inget av stan morrrr ; ) kram på dig fina fina Erika

    SvaraRadera
  5. Stackars din pappa tur att hans fina dotter lyser upp och hjälper till! kram Sofia

    SvaraRadera
  6. Vi var i Karlskrona för något år sedan. Bodde på en blåsig camping, vädret var då som nu (trist). Åkte båt till en ö och var på Barnens gård. Lite shopping också så klart. Har lite fina inredningsprylar, köpta i Karlskrona.

    Hoppas pappsen repar sig snarast!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Karlskrona är verkligen fantastiskt vackert. Vi brukar åka till Barnens gård (som jag varmt rekommenderar) och sedan vidare ut på någon ö. Vi upptäckte att det gick en massa båtar man kan åka med. Det finns så mycket som är fint runt omkring Karlskrona.

    SvaraRadera
  8. Hej skickar en styrke kram från Hjo efter regn kommer solsken kram Sofia

    SvaraRadera