tisdag 12 februari 2013

Snabbmat? Hur snabb då?


Vid vissa tillfällen äter jag och min familj på snabbmatställen som MC Donald’s, Burger King och Max. Det går förhållandevis snabbt att äta, du vet alltid vad du får och­­ det är inte svindyrt. I lördags blev jag dock mycket fundersam över om vi verkligen använder rätt ord när vi säger ”snabbmat”? Vi besökt Max hamburgerställe utanför Karlskrona efter sista turen till återvinningsstationen.

Max har ett lite annorlunda system, som man väl från början måste ha haft en tanke med, men som jag har svårt att se vitsen med. Man köar (länge) och kommer slutligen fram till personalen som tar emot ens beställning. Två gånger fick jag upprepa vad jag ville ha, likaså min bror. Nästa anhalt är en person som tar betalt. Också där fick jag upprepa min beställning innan det gick in. Mellan dessa två står en person och grejar med maten, något förvirrat.
Bättre snabbmat är svår att hitta!

När vi betalat hade vi köat i över tjugo minuter, fast det bara var fem personer före oss. Vi fick sedan vänta en bra stund på maten, som var ljummen när den nådde bordet. Jag beställde sist av oss fyra men fick min mat tio minuter före min bror som beställt först. Mellan borden hasade en man omkring lite planlöst och såg allmänt vilsen ut. Han pillade lite med att fylla på kaffeautomaten. Ingen risk att han nånsin kommer att stressa ihjäl sig, om man ska försöka hitta något positivt i hans arbetssätt.

Vart vill jag då komma? Jo, jag funderar på om man ska höra av sig till sådana restaurangers ägare och fråga vad deras personal sysslar med? Jag menar, jag är kund och förväntar mig det jag betalar för. Mat relativt snabbt och dessutom varm mat. Jag orkade inte klaga på plats denna gång, för det ger ju sällan något annat än dåligt humör hos en själv. Men jag funderar på hur ägarna annars får veta att deras restaurang faktiskt inte håller måttet?

Om jag hade en restaurang, oavsett nivå på maten, skulle jag vilja att mina gäster kompenserades om de inte var nöjda. Jag skulle dela ut gratis lökringar till de som fått vänta orimligt länge eller som fått fel mat i sin beställning. Dessutom skulle jag instruera min personal att prata med kunderna. Vara trevliga och be om ursäkt för att de fått vänta. Säga att det tog onödigt lång tid idag men att jag hoppades att de snart kommer tillbaka igen och att det då ska gå snabbare. 
Sushi - godaste snabbmaten tycker jag!

Jag kommer aldrig att handla där igen, det är ett som är säkert, men många andra kommer att göra det. Är vi för flata när vi betalar för mat? Hur brukar ni göra? Klagar ni om ni tycker att det ni betalar för inte är som ni förväntat er? Eller tiger ni, äter och går er väg? Jag är nyfiken!

För övrigt är sushi den bästa snabbmaten i mitt tycke, eftersom du sällan blir besviken och alltid blir mätt. Men min familj är i två läger då det gäller sushi. Vi som älskar det och de som INTE älskar det. Smaken är som baken och i dag åker jag till Alingsås för att konferera och äta god mat. Jag återkommer med rapport om det. Ha en fin tisdag, alla ni fina läsare!

8 kommentarer:

  1. Låter lite krångligt det där och att det tog så länge för maten att komma. Jag vill ha varm/het mat, gillar inte ljummen mat :) Jag brukar säga till om det är något jag inte är nöjd med. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tror att man ska vara mycket försiktig med att kritisera underbetald och överarbetad personal. Det är inte deras fel att de är för få, att rutinerna är dåliga etc. Med tanke på vad de tjänar och hur de behandlas tycker jag inte att det finns någon anledning att de faktiskt ska "stressa ihjäl" sig heller. Bättre då att klaga på de som styr över restaurangen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som vanligt är du klok som en bok. Givetvis är ansvaret ägarnas. Det är de som måste se till att personalen får bra villkor så klart. Rutinerna är ägarnas sak, jag borde varit tydligare med det.

      Stress är aldrig bra - det håller jag med om. Men det finns ju gränser för hur ineffektiv man får vara, även till en låg lön. Kanske hade de en dålig dag. Om jag skriver ett brev till ägarna av Max ska jag tänka på att kritisera rätt saker. Kram!

      Radera
    2. Jag tycker att max har godaste burgarna men håller med om deras krångliga system och långa väntetider.
      Jag är helt urusel på att klaga, vare sig det är finrestuarang eller snabbmat.

      He en fin dag!

      Radera
  3. Visst är det svårt! Det borde vara så självklart med god service och bra bemötande osv men tyvärr är det ju inte alltid det. Om jag är på bra humör brukar jag säga till - trevligt men bestämt, och det funkar ju nästan alltid :) Men om jag känner mig för sur så orkar jag inte för då vet jag liksom att jag kommer att låta sur och då går det ju inget bra.... Kram!

    SvaraRadera
  4. Håller med service är A och O!!! Jag hade gärna lärt dig åka utför det är så kul gahhh måste nästan plocka fram brädan på torsdag, och se om jag fortfarande kan ; ) kram en trött men glad i fjällen Sofia

    SvaraRadera
  5. Vi äter snabbmat sällan men någon gång så... och jag kan instämma i att just Max har ett krångligt sätt även där vi går.

    Kramar och njut av dagen! :)

    SvaraRadera
  6. Vi äter snabbmat sällan men någon gång så... och jag kan instämma i att just Max har ett krångligt sätt även där vi går.

    Kramar och njut av dagen! :)

    SvaraRadera