lördag 28 juli 2012

Sol hela tiden

Natten som gick kom jag och stora F tillbaka från vår cykelsemester i grannlandet Danmark. Det sägs ju att Danmark är i stort sett platt men de få undantag som finns måste ha legat precis i vår rutt, för jädrar vilka backar vi har segat oss upp för... Första dagen pajade mitt knä så stora F fick vänta på backkrönen då jag var tvungen att gå bitvis. Andra dagen gjorde det galet ont så sedan fick vi tyvärr slå av på takten rejält.

Det har sina baksidor att bli äldre och sådana här krämpor är väl just det som retar mig. Jag avskyr att inte orkar lika mycket som förut och att få ont, bara så där. Men det är bara att bita ihop. Jag ger mig inte så lätt, även om jag var färdig att skrika av smärta åtminstone en gång på onsdagen...

Vi har sett en massa fina saker - vägen kantades av sädesfält med alla de fyra vanligaste sädesslagen, plus majs och potatis. Svindlande vackert stundtals och mot all förmodan stos solen högt på himlen alla dagar, fast lilla B hade sagt ett detta var en omöjlighet (vad hon nu menade med det, haha).

Våra värdar som vi sov hos var genomtrevliga, särskilt Anders som vi stannade hos två nätter i Ålborg, denna mysiga stad. Har ni inte varit där förut rekommenderar jag starkt ett besök, för där finns allt som gör människan glad. Fina bad (stora F och Anders var och badade en kväll då jag vilade knäet), caféer, barer, restauranger, shopping m.m. Vi kunde ju inte shoppa så mycket eftersom cykelväskorna var ganska fulla redan när vi for, åtminstone min. Vi var dock och inhandlade lite småsaker hos Systrarna Gren som har allt mellan himmel och jord. Särskilt goda lakritskarameller och rabarberbolsjer. De har även s.k. "håll-käften-karameller" som är stora nog att få tyst på de flesta.

Vi besökte även Hjörring som var en förvånansvärt trevlig liten stad, till vilken jag planerar att ta med J i framtiden. Cykelvägen dit var idyllisk och hästar, kor och får betade i hagar längs den gamla landsvägen. Vi drack islatte från Starbuck´s här, visserligen i plastförpackning på SevenEleven, men ändå. Det var himmelskt gott! Vi bodde utanför staden hos ett par som var väldigt konstnärliga och gästfria, Rita och Niels.  Jag förstod inte vad de sa och stora F höll på att garva ihjäl sig åt att jag missförstod en hel del...

Hunden Freja piggade upp oss hela tiden och vi fick följa med på en fantastisk kvällsutflykt till en fyr som hette Rubjerg Knude, tror jag. Det är en fyr som står på en sanddyn och man undrar hur den kommer att se ut om femtio år? Havet trycker upp sanden allt mer så det museum som fanns vid fyren för några år sedan är nu helt täckt av sand. Det var en tuff klättring upp med mitt onda knä, men skam den som ger sig.

Sista dagen cyklade vi till Fredrikshamn där vi börjat vår danska rutt. Här hittade stora F en badpalts som hette Palmestranden, dock ej efter vår svenske politiker, utan efter de palmer som mystiskt nog växte i den vita sanden. Här fanns solsängar likt de på charterhotellen, bara att låna. Och det var denna dag det stora undret skedde! Jag badade trots att det i mitt tycke var kallt i vattnet!!! Det finns inga bildbevis eftersom jag inte gärna låter mig fotograferas i bikini, men stora F har lovat att intyga om det är någon som inte tror mig. Värsta badkrukan gjorde ett undantag och det var ganska roligt.

Halv tolv steg vi av färjan åter på svensk mark, och cyklade den sista milen hem till västra Göteborg. Efter varsin varm dusch kröp vi slutligen i säng, ganska trötta men nöjda att vi klarat av vår resa så bra. Tack finaste stora F för att du tog med mig på detta äventyr.Och för att du aldrig blev arg över att jag cyklade så långsamt bitvis. Tur att du är så duktig på att laga punktering också, då vi fick det två och en halv gång...

Nu har jag börjat fundera på att själv vara "host" för couch surfers framöver. Tänk vad mycket man kan få uppleva om man bara släpper lite, lite på kontrollen. Fantastiskt! Här kommer bilder i urval. Imorgon blir det ett inlägg om rostad blomkålssallad med citron och persilja.

Älskade stora F, första dagen på väg.

Första punkan på väg till Aalborg.
Aalborg i sikte, hurra! Bild: stora F
Jag i soffan hos Anders. Bild: stora F
Fyren i kvällsljus
Mor och dotter i kvällsljus. Bild: stora F
Det eländiga knäet, som dessutom tidigare varit med om en
cykelolycka. Därav det vita ärret mitt på.

1. Ni förtjänade en sån här semester ihop (även om det såklart var synd om ditt knä)! Dock var jag totalt övertygad om att ni inte skulle ha sol alla dagar men även den bäste (jag) kan ha fel!

2. Hej! Jag skriver mer sen. Är i fjället :)

Kram <3

3. Fina fina fina Vilken underbar resa ni haft : ) tack för alla Danmarkstips. Stackars dig ang ditt knä morr ; ) Jag och sonen ska gå på tivoli i Köpenhamn troligen nu på tisdag
    : ) Ska bli mysigt med lite egentid bara med honom : ) Låter väl toppen att låna ut sitt hem ibland tänk vad spännande : ) kram kram kram din bloggvän Sofia som borde sova då ögonen går i kors. Är nere hos mamma och P-A i Skåne (åkte hit idag) sista semesterveckan som är v. 31 varm kram Sofia

4. Hej!!!
    Åh, vilken härlig semester, (bortsett från knät) på tu man hand med fina dottern. Cykelsemester så kul!!! Sen jag fick mitt diskbråck så har jag inte kunnat cykla, tyvärr!!! jag cyklade jämt innan, väldigt lätt att ta sig fram och speciellt då jag bodde i stan. Far i huset och alla barnen gjorde små cykelsemestrar i Danmark för några år sedan, medan jag fick vara hemma och ha semester på egen hand. Det är så speciellt att ta sig fram på cykel, bortsett från att det är nyttigt, så är det ju underbart att vara så nära naturen och känna dofter samtidigt som man far fram... istället för att sitta i bilen och jäsa;)
    Appropå krämpor...så var det någon som sa att "den dagen man vaknar utan att känna något, då är det illa..." så lite småkrämpor är nog bra. Men jag förstår vad du menar...jag är själv inne i en dålig period vad gäller stelhet, smärtor och att inte orka...det gör mig så frustrerad och förb...d, huvudet orkar men inte kroppen. Nej, nu ska jag inte gnälla mer, jag ska gå och sova, för att orka gå upp tidigt imorgon då äldsta dotter och pojkvän kommer hit.

Ha det gott!!! och ta hand om ditt knä nu.
    kramar Lisa

5. Vilken fin cykelsemester! Det där är något jag skulle mer än gärna göra, älskar att cykla och upptäcka nya platser! Synd med ditt knä, men duktiga du kämpade på! Hihi, med håll-käften-karameller :) Stor kram till dig vännen!

6. Åh, blir riktigt sugen på cykelsemester själv nu. Ni valde den absolut bästa veckan, helt klart! Anders soffa såg ju väldigt fin ut, jättefräsch! ;o)

Nu är det ju sol på morgonen, ska mulna på i em. Men hoppas de har fel.

Kram Malin

7. Så underbart ni verkar ha haft det....
    Tänk om jag kunde få med min dotter på ett sånt ävnetyr....kankse ska börja med övertalning redan nu till nästa sommar!
    Hoppas värken har släppt i ditt ärrade knä!