söndag 18 november 2012

Ostpaj utan deg!

I dag kommer mitt inlägg att handla om språkspaning/språkmisshandel men också  recept på en ostpaj utan pajdeg - vilket låter perfekt, för mig som avskyr pajdeg. Först spaningen.

Finns det någon person i din närhet som brukar använda ord felaktigt eller på ett sätt som du får grå hår av? Om inte så är du nog ganska unik! De flesta retar sig nog på åtminstone någon som säger till exempel "pedistal" istället för "piedestal" som det ju heter. Eller uttrycket "dra alla över en kam" som i yngre människors mun har blivit "dra alla över en kant". Ofta är det ju felsägningar som leder till att språket utvecklas men ibland tycker jag att det är så konstigt att människor faktiskt inte behärskar sitt eget modersmål.

Nu är jag svensklärare (inte "svenskalärare") och min toleransnivå är säkert aningen lägre än gemene mans och kvinnas, men ändå. En vän till mig säger ofta att det där var "ett spel för gallerian" utan att ha en aning om att det riktiga uttrycket är "spel för galleriet/gallerierna". Visst förstår man vad personen menar men det låter inte särskilt bra. Eller?

Andra ord om ofta misshandlas är "situationstecken" som rätt ska vara "citationstecken". "Interjuva" som ju naturligtvis ska vara "intervjua". Jag menar, det kommer ju av att man  ser in i något "inter view". Tänker folk inte på var orden kommer ifrån? Nej, tydligen inte. Nu dömer jag inte någon som säger fel, men jag har svårt att förstå hur man kan gå ett helt liv och säga fel utan att upptäcka det.

Nu finns det säkert en och annan som tycker att jag är en gnällig språkkärrring. Det är okej att tycka det. Jag vill bara slå vakt om vårt vackra språk och uppmana till en varsam och bra användning av det. Skapa gärna nya ord! Lek med dem och vänd på dem. Våga skriva vilt och ohämmat! Men snälla - säg inte "interjuva" för det gör så ont i mitt språköra! Finns det ord som ni tycker är misshandlade eller felanvända? Berätta gärna i en kommentar!

Nu kommer receptet på pajen som saknar deg. I Amelias jultidning (med det värsta julomslaget jag sett hittills) finns detta recept som lockar mig storligen. Den lär passa särskilt bra till julens glöggfester och i synnerhet till champagne eller mousserande vin. Säg förresten vad som INTE passar till champagne? Ja, pölsa kanske men vem skulle komma på den tanken? Möjligen min yngre bror!

Matig ostpaj med citron och muskot
10 portioner

600 g prästost (jag tar 12%-ig färdigriven ost)
6 dl creme fraiche
6 ägg
Rivet skal av två ekologiska citroner
1 tsk riven/malen muskot
3 dl panko (asiatiskt ströbröd, finns på Hemköp)
Smör och ströbröd till formen

Smörj en springform, ca 23 cm i diameter, med smör och bröa den sen noga med ströbröd. Riv osten om du inte köper färdigriven, blanda med creme fraiche, ägg, citronskal, muskot och pankon. Häll alltihop i formen och grädda i 200 graders ugnsvärme tills pajen har stelnat och ovansidan är vackert guldbrun. Det tar ca 50 minuter, men lägg över en bit ugnsfolie om pajen ser ut att riskera att brännas innan den är klar.

Det här och lite annat ska jag bjuda på när det är glöggmingel och quizkväll hemma hos mig i veckan. Fler recept utlovas under veckan som kommer!




12 kommentarer:

  1. Hej!!

    Jag trodde i ärlighetens namn att det heter "spel för galleriet", men ack vad jag bedrog mig!

    Språken används hur som haver o med lite regler känner jag. Och som utflyttad svenska till norge tycker jag att det svenska språket förändrats. En sak jag reagerar på, fast det är väl mer i tal, är att alla kalla alla för, fina du, sötaste du, bästaste du osv...eller är det åldern som sätter in spärrarna?!

    Ser ut som en god paj, kanske ska prövas om jag får tag i det där skorpmjölet!

    Klem Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man kan säga galleriet eller gallerierna. Jag tror nog att galleriet är mer rätt. Ett korrekt påpekande och jag bugar mig. Tack och kram!

      Radera
    2. Jag lägger till ditt påpekande, så bra var det att du rättade mig. Tack!!!

      Radera
  2. Gokväll Erika!!
    Tack, här är läget bra:) Vi har tittat på den svenska kriminalserien av Arne Dahl, mycket bra!! så nu är jag jättetrött och borde egentligen inte sitta här och blogga. Ligger efter i min planering så det blir tidigt imorgon.
    Pajreceptet såg väldigt gott ut!!! jag gillar i och för sig pajdeg, men maken är inte så förtjust så detta receptet ska jag garanterat testa.
    Jag är väl inte rätt person att bedömma vad som är rätt och icke rätt i svenska språket men jag tycker att vi missbrukar ordens betydelse. Jag tror att massmedia har stor skuld till det...små enkla saker beskrivs ofta väldigt drastiskt...vad ska man då använda för ord när det verkligen gäller, när det inte finns nåt starkare ord? Och jag blir väldigt irriterad när man använder ordet dem på fel sätt.

    Jag önskar Dig en riktigt bra vecka!!!
    kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att vi missbrukar ordens betydelse är helt klart. Betydelser av ord glider ju ibland över tid, men numera är det många som använder ord som "deprimerad" helt felaktigt, för att ge ett exempel.

      Arne Dals serie har jag inte följt. Kanske något att kolla in på Play då? Jag som älskar deckare och kriminalare! Kram!!!

      Radera
  3. Hej där.
    Här i mörkaste Småland har vi många egna ord. Det finns till och med ett lexikon över ord från trakten häromkring.
    Tex: Möadry som betyder att man är lat.
    Svenska språket är intressant och lite klurigt tycker jag. Och det här med alla särskrivningar är väl något som irriterar ögat!
    Ha en bra dag!!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möadry! Vilket ljuvligt ord. Jag antar att det kommer av "mycket dryg"? Dialektala ord är härliga tycker jag. De bör användas friskt i sammanhang där de hör hemma. Det är mest ord som uttalas fel som jag är lite matt på.

      Möadry är ju inte du i alla fall! Du har ju alltid nåt på gång. Kramar till dig!

      Radera
  4. Oj kanske bäst att jag inte skriver fina du en gång till då ;)) Men ja, det svenska språket kanske har ändrat sig och att många inte lär sig stava/uttala rätt. Jag vet många tonåringar som är riktigt dåliga på att både stava rätt och kunna uttrycka sig överhuvudtaget. Vuxna också. En kompis till mig särskriver alldeles för mycket.

    Du är inte gnällig. Du är klok och rolig. Plus att du kan både baka och laga mat! ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Min bror är svensklärare och jag älskar att debattera språket med honom. Men erkänner på plats att han är mycket bättre på det än vad jag är.
    matlagningen, där är vi rätt lika ändå även om han inet bloggar om det.

    Lena från make ahead food

    SvaraRadera
  6. Vilket spännande pajrecept! Skall absolut prövas! Det ord jag reagerar mest på är åtminstonde - hur kan ett litet d smyga sig in där? Kram bp

    SvaraRadera
  7. Mums med pajen : )) stor kram Sofia

    SvaraRadera
  8. Vad betyder spel för galleriet ens? Förstår inte ens vad det betyder. Haha. Hade du kunnat förklara det och ge ett exempel i en mening? Tack

    SvaraRadera