måndag 18 mars 2013

Grillängtan och vårkyla

När jag kom hem från jobbet i dag, frös jag så mycket att jag var tvungen att tina upp den gamla kroppen i ett skumbad. Jag är inte upprörd över att våren dröjer, som de flesta andra på Facebook är. Jag vet att varje år är mars precis så här isande kall och snön faller med ojämna mellanrum ända in i april. Vi när en längtan till vårvärmen, och så fort solen tittar fram förväntar vi oss att vi ska kunna kasta strumpor och skor, som det heter i den gamla visan om blåsippan.

Det ska komma mer snö i veckan, så jag passade på att röja i min lilla trädgård i går, med hjälp av J och lilla B. Vi klippte ner torra kvistar och sopade ihop löv och annat skräp. En liten hög med konfetti i silver och guld blev det också, och lilla B konstaterade själv att det där med att skaka nyårsduken i trädgården kanske inte var en av hennes allra brightaste idéer...

Skönt att få undan skräpet så att växter och annat kan sätta fart när värmen kommer. Ännu är det endast några förskrämda lökväxter som sticker upp någon centimeter ovan jord. Snödropparna lyser med sin frånvaro liksom krokus. Kanske gömmer de sig ett tag till, och jag klandrar dem inte. Men snart, snart är värmen här igen och då blir det fint att ha min lilla täppa att påta i. Nu när det är den enda täppan jag har kvar. Planteringsbordet som ni ser på bilden ska snart fyllas med små krukor med fröer och jord. De får växa till sig inne i väntan på våren.-

Grill och rök borstades av och jag fick en liten längtan efter grillade kycklingspett och jordnötssås. Eller grönsaksspett med mangosalsa. Rostad färskpotatis med vinägrette. Ja, ni vet allt det där goda som man smäller i sig under grillsäsongen. Denna säsong börjar nånstans vid påsk hos oss och så även i år om planen håller. Fram till dess grillar jag i ugnen.

Ikväll blev det dock inget grillat utan stekta köttfärsbiffar till middag, smaksatta med senap, lök och paprika. Dessa åt vi med ugnsbakade rotfrukter och en sås av gräddfil, lite lätt-creme-fraiche och grovkornig senap. En gnutta strösocker och svartpeppar för balansen i smaken. Gott och rustikt tycker jag. Vad åt ni till måndagsmiddag?

11 kommentarer:

  1. Ja...mars är en lurig månad...
    Vi kan tyvärr inte röja upp i trädgården, här i Gästrikland...massor med snön fortfarande är det...
    Längtar också att börja grilla!
    Biffarna med senap låter smarrigt! Mums!
    Ha en toppen dag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Hos oss åt vi kålfräs med köttfärs och rårörda lingon - grundreceptet hämtat från boken "Kål hos Pelle". Vardagsrustikt också! Kram bp

    SvaraRadera
  3. Visst är mars en lurig månad. Här upprörs jag inte heller av vädret fast jag gillar inte att det har töat och sedan frusit på så mycket för det innebär att det är snorhalt ute och det gillar icke;)

    Fint du har det i din trädgårdshörna längtar tills jag får ställa iordning min;)

    Önskar dig en fin dag
    KRam
    Annie

    SvaraRadera
  4. Åh, det lät gott! Får jag prova nästa gång det vankas köttfärs här hemma : )
    Vi fick torsk i ägg- och persiljesås. Mums!!!

    SvaraRadera
  5. Jag längtar så efter våren, värmen och att få grilla lite minsann! Den som väntar på något gott... får jag väl säga, kram!

    SvaraRadera
  6. åhhhh vad jag längtar härmed gahhhhhhhhhhhhhhh godnatt fina underbara bloggvän! kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Håller med, är inte heller så upprörd över att vintern är kvar. Det är fortfarande en vintermånad :)
    Våren kommer tids nog.
    Vår middag efter en helt bisarr dag, hamburgare från max på barnens begäran!
    Ha en skön dag :) Lena från make a head food

    SvaraRadera
  8. Så gott det såg ut med grillat! :)

    Tack vare den enorma värmebölja som stöttade mig i min sorg över näthatet, har jag samlat kraft och övergår nu från Guldkorn till Solglitter och Ann-Louise blir Lollo :)
    Tusen tack och varma kramar för stöd och uppmuntran ♥
    Välkommen att kika in på Solglitter just nu pågår en utlottning :)
    Kramisar i massor från Lollo♥

    SvaraRadera
  9. Fast vi hörde på radion idag att det var 20 grader varmt förra året idag... då längtade vi ännu mer för snökaoset dom vi haft idag kan vi klara oss utan:)
    Vi brukar plocka fram elgrillen och grilla i köket året runt, visserligen inte som att grilla på kolgrill, men bor man i lägenhet så får man göra det bästa åt situationen:)

    Kramar

    SvaraRadera
  10. Grillning känns så otroligt långt bort! Snyft!!!

    SvaraRadera
  11. Visst längtar jag till våren och sol som värmer, men jag blir tokig på allt gnäll över vintern. Det går att göra en massa mysigt trots att våren dröjer. Vi grillar året om även om det händer oftare på sommaren. Dessutom finns en rad rätter som är goda som smakar bäst under vinter.
    Så jag fortsätter pyssla om mina plantor vi försått, väntar och längtar till våren.
    Ha en fortsatt skön helg. Kramar.

    SvaraRadera