söndag 17 mars 2013

Lakrits som mättade

Igår var jag och J på Göteborgs lakrits & chokladfestival. Den hölls på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg och det var inte få utställare som hade samlats för att marknadsföra sina godsaker. Jag, som är en hängiven lakritsätare, bestämde mig för att överraska J med en biljett till detta mumsiga evenemang. Han är, om möjligt, en ännu större lakritsätare än jag. Han gillar saltlakrits och jag gillar sötlakrits.

Vanligen tycker jag att denna typ av mässor/festivaler är ganska snåla med smakprover men det kan man inte säga om lakritsfestivalen. Jag har sällan ätit så mycket lakrits helt gratis. De flesta utställarna var mycket generösa med smakprov och med att berätta om sina produkter. Genom att fylla i sin inträdesbiljett och svara på en fråga kunde man också vara med och tävla om sin vikt i lakrits... Jag vet verkligen inte om det var en jättebra idé att vi gjorde det, både jag och J? Jag menar - jag har ju vunnit godis förut och det var INTE bra för varken figuren eller tänderna.

Vi valde att delta i en lakritsprovning hos isländska Nammi, som också säljer det godaste godiset jag någonsin smakat från Djupur. Lakrits överdragen med choklad och det är i mitt tycke en kombination av de två godaste smakerna i världen. Vem kan motstå en lakritsbit som heter Djupur svartar? En jättekola med den godaste choklad runtomkring. Jag köpte dock inget isländskt den här gången utan satsade på sådant som är svårt att få tag på annars.
Bild: http://www.choconord.se

Från Choconord bar jag hem två finfina chokladkakor med frukt och nötter. De var en fröjd för ögat och, måste jag erkänna, även för gommen. Jag kunde bara inte motstå att smaka på den ena i dag och det var mycket fin 65-procentig choklad som passade utmärkt till kaffet. Jag tycker att förpackningen är en del av produkten, men så är jag ju estetnörd också...

Ett företag som jag också synade lite närmare var Femtorp och deras choklad för egen pralintillverkning. Jag köpte ett helt kilo fin choklad för att använda som överdrag till mina lakritskolor. Chokladen låg fint förpackad och såg ut som en guldtacka. Jag är enormt nöjd med mina inköp och nu väntar jag bara på att vinna min egen vikt (hrm) i lakrits. Det blir mycket, det!

J köpte rålakrits och dessutom lammkorv och ost - hur nu de hade letat sig in på denna festival??? Ja, jag har ingen aning. För mig var det mest lakritsen som lockade.

11 kommentarer:

  1. Wow vilken härlig mässa ni var på : ) åhhh vad jag önskar att jag varit där : )Tack för fina tips. Idag drack jag en Coca Cola och då tänkte jag på dig. Jag njöt i fulla drag mums. Länge sedan och ack så gott! kram på dig fina Erika tack för att du finns i mitt bloggliv : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goaste söta Sofia! Tack för dina fina ord. Du värmer mitt hjärta och varje gång jag ser en Hello Kittyfigur tänker jag på dig. Ja, annars också. Tur att vi har varann i cyberspace! Kram!!!

      Radera
  2. Jag hade en världens sötaste höna en gång som hette Lakritz. Så fin och svart hon var. Ja ja det var ju inte det jag skulle skriva :))

    Min sambo gillar lakrits väldigt mycket. Jag gillar mest saltlakrits. Åt några svarta salta/sura lakritsskallar kväll. Gott!

    Chokladfestival...Åh suck vilken fröjd att besöka.

    Kram, ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men! Så gulligt med en höna som heter så! Varför finns det inga godisar som ser ut som hönor förresten? Fiskar, dödskallar, räkor och snäckor. Men inga hönor! Jag får börja tillverka svarta hönslakritsar. Bara för att de är så söta (fast salta då). Kramar!

      Radera
  3. Jag hade velat vara där, helt klart! Jag fullkomligt älskar både choklad och lakrits ;) De där två finfina chokladkakorna mmm ser jättesmaskiga ut! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa gång får du komma till Göteborg så går vi tillsammans! Kram!

      Radera
  4. Åh, har lakritsfestivalen redan varit. Brukar inte den vara i april och i Stockholm. :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lakritsfestivalen äger rum den 20-21 april på Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm.
      Du kan läsa mer på www.lakritsfestivalen.se
      Lakritshälsningar från Tuija

      Radera
    2. Som väl är, har vi också i Göteborg en lakritsfestival. Vi kombinerar den med choklad som ju också är en delikatess.

      Radera
  5. Gud så härligt att få gå där och frossa dessutom får man ju chansen att testa massor med nytt och en helt annan kvalité än lakrits från plockgodisavdelningen på Ica Maxi ;) Håller tummarna att du vinner ;)

    Kram ullis

    SvaraRadera