onsdag 16 oktober 2013

Marulk med kantareller och potatispuré

Sambon fyndar ofta fisk - det har jag nog berättat förut. För ett tag sedan hade han fyndat marulk då han på väg hem från jobbet passerade fiskhandeln. En rejäl bit marulk för ca fyrtio kronor måste väl anses vara ett fynd?! Denna skulle alltså tillagas och med inspiration från programmet Halv åtta hos mig lagade jag en rätt som vi kommer att göra igen i det här hemmet. Till skillnad från sambon ser jag sällan det programmet, men på nätet lite här och var finns recept från programmet och HÄR hittade jag min inspiration.

Detta kan väl bli en fin helgmiddag, nu när det snart är helgdags igen!? Någon bild har jag inte för vi var så hungriga att jag glömde att fota, haha! Det blir en bild på min söta hund istället!


Visst är han lik en marulk?!
Marulk med kantareller och potatispuré

1 kg marulk

Rödvinssås
2 st röda lökar, grovhackade 
12-15 st vitpepparkorn, hela 
2 kvistar timjan 
1-2 st vitlöksklyftor 
5 dl kycklingfond 
5 dl rödvin 
1 tsk brun farin 
2 msk smör 

Kantareller
3-4 dl kantareller, hackade (tinade eller färska) 
2 dl grädde 
2-3 msk smör 

Potatispuré
12 potatisar av mjölig sort
150 g Västerbottensost 
5 dl mjölk, het!
25 g smör 
Nymalen vitpeppar och salt efter behag

Gör så här

Rödvinssås
Fräs lök, vitpepparkorn, timjan och vitlök tills det fått färg. Slå sedan på kycklingfonden. Slå på rödvinet och låt småkoka minst 20 minuter. Sila bort lökrester och peppar. Fortsätt sedan att koka såsen tills det återstår 1/3. Tillsätt brun farin och en smörklick.

Potatispuré
Purén kan förberedas och görs klar strax innan serveringen. Koka potatisen i saltat vatten. Riv osten. Häll av potatisen, ånga av. Tillsätt den heta mjölken, lite i taget, samtidigt som du vispar med elvisp. Vänd ner osten. Salta och peppra. Häll upp i ugnsfasta portionsskålar. Låt dem sedan stå tills de ska gratineras.

Kantareller
Stek kantarellerna i smöret. Häll på grädden. Salta och peppra.

Ställ åt sidan medan du grillar eller steker marulken. Jag gav min färg i en grillpartaj och lät den sedan eftersteka i ugnen. Ställ in potatisformarna i 225 grader och gratinera dem tills de får lite färg på ytan.

Lägg en hög svamp på varje tallrik, en bit fisk ovanpå svampen och ringla lite sås över. En lite tuss med ruccola och en potatisformarna gör rätten komplett. Ställ fram resten av såsen i en lite kanna så att var och en kan ta mer om hen vill.

2 kommentarer:

  1. Mmm....så gott! :)
    Hi, hi, han är så söt!
    Ha en fin dag!
    Kram Lana

    SvaraRadera
  2. Potatispuré gillas! Kantareller tål jag tyvärr inte....

    Hoppas du mår bättre nu vännen... undrar hur du har det. Styrkekramar i massor!

    SvaraRadera