onsdag 13 november 2013

Energi för att orka

Det kan vara hösttrötthet eller sviter av annat som gör att jag känner mig så trött och orkeslös i mycket för tillfället. Mörkt när jag går upp, mörkt nästan direkt när jag kommit hem. Jag känner mig lite frusen och otränad efter en månads sjukdom. Nu gäller det att ta nya tag och komma igång med bra matvanor och träning igen. Träningen har fått vänta lite men ska snart tas upp på gymmet. Än så länge promenerar jag och cyklar. 

När det gäller maten så är det fler och mindre mål som gäller. Då är det viktigt att fylla på energidepåerna mellan de större målen. Jag har varit kass på mellanmål men måste lära om och nytt. Det här receptet hittade jag liggande i en låda hemma och vet alltså inte ur vilken tidning jag har klippt det. Visserligen har jag modifierat det lite efter eget tycke, men jag är ändå tacksam mot den som uppfann det. Tack, jag lånar det till min blogg. Bra att ha när man är sugen men inte hinner laga något. Finfint att ge bort i present!


Energisnacks

Ger ca 2 liter

250 g naturella cashewnötter
3 dl pumpakärnor
200 g sötmandel
1 tsk japansk soja
2 msk honung
1 msk rapsolja
50 g valnötter
50 g torkade blåbär
200 g torkade tranbär
125 g torkade bananer (finns i disken för torkad frukt och nötter)

Sätt ungen på 225 grader. Blanda nötter, pumpakärnor och mandlar med soja och honung. Lägg på plåt och rosta ca 10 minuter mitt i ugnen. Rör om några gånger under rostningen. Låt kallna på bakplåtspapper.
Blanda ned resten av ingredienserna och häll upp i påsar eller burkar. Perfekt att ge bort som present.


4 kommentarer:

  1. Hoppas energin snart kommer tillbaka!
    Sådant mellanmål skulle jag inte heller tacka nej! :) Låter väldigt gott!
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Skönt att du är på bättringsvägen!
    Sånna där mellanmål är så goda att det är svårt att vara måttlig med dem, tyvärr. Jag duger inte till det iallafall.
    *kram* /Trollmamma

    SvaraRadera
  3. Bra att du boostar med all näring som går!!
    Ser så mumsigt ut :)
    Ha det gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera