fredag 15 november 2013

Tårta på tårta!

När jag var barn bjöds det alltid på tårta när det var kalas. Varianterna var inte så många utan det var gräddtårta, prinsesstårta, schwarzwaldtårta eller banantårta. Om det nu inte var en hembakad. Men då var det nästan alltid gräddtårta.

Min favorit var banantårtan som var en tårta med smörkräm och sockerkaka, täckt med gul marsipan och formad som en lätt böjd banan. Över marsipanen var det choklad utsmetad lite så där som en lätt övermogen banan brukar se ut. Jag tyckte att köpt tårta var en oerhörd lyx och en gång när jag hade namnsdag köpte mamma en sådan tårta till mig. Åh, vad jag tyckte att hon var snäll. En sån fin och dyr tårta bara för min skull! 

När vi köpte tårtor var det på Konditori Hörnet, ca två kilometer från vårt hus. Dit fick man gå eller cykla eftersom mamma inte hade körkort och pappa inte så ofta körde oss. Promenaden dit var oändligt lång men på vägen fanns det alltid saker att titta på och upptäcka. De vilda kaninerna på den gamla inhägnade gården. Det granhäcksomgärdade huset som såg ut som ett spökhus. Brunnslock att hoppa på och skalbaggar att plocka upp. Dessutom kunde vi kika i smyg på farbror Olsson som ibland gick hela halvmilen från sitt hem för att dricka kaffe och äta en tårtbit. Vi var livrädda för den konstiga gamla gubben, jag och min kusin. Men det var ju också spännande att spana på honom och hans märkliga gångsätt. Han såg dessutom ut som om han var typ 100 år gammal tyckte vi.

I dag är det hembakad tårta som gäller. Alla ska kunna baka och det finns en uppsjö av bakredskap även för novisen. Silikonformar, cupcakespritsar, macaronmattor, spatlar, mönstermallar och gud vet vad. Det känns som om den svenska marknaden snart borde vara mättad. Det har gått inflation i bak- och matlagningsprogram och tävlingar om vem som styckar en gris på kortast tid. De flesta tycker inte att det är jätteroligt att baka eller laga mat. Men några av oss är riktiga nördar.

Jag har alltid bakat. När jag var tretton bakade jag sju sorters kakor, vetebröd och en tårta inför min konfirmation. Bästa kakan var en chokladbiskvi. Oj, vad stolt jag var över att klara av det. Med åren har bakintresset ökat. Nu bakar jag varje vecka då jag får lust och har tid. Just därför blev jag så oerhört glad när jag vann en tårtkurs hos Konditoributiken i Varberg

Tårtkursen var enormt givande och Sóley som höll i den är en fantastisk kvinna med många järn i elden. Liten och spröd som en isländsk alv stod hon där och instruerade oss fyra som var på kursen, hur man kavlar, spacklar och formar. Tålmodigt hjälpte hon mig med min kavling av sockerpasta så att jag till slut fick både rätt tjocklek och storlek på locket. 

Jag tänkte blogga mer om hur det går till att göra en tårta täckt med sockerpasta en annan dag. I dag nöjer jag mig med att konstatera att det var en fantastisk kväll som gav mig mersmak för tårtbak. Ta chansen att gå en kurs hos Sóley om ni har möjlighet. Det är valuta för varje krona (även om jag hade tur och vann kursavgiften!).

Jag glömde kameran så bilden är tagen med Iphone.

18 kommentarer:

  1. ja vilka minnen banantårta godetid tiderna förändras! Din tårta är hur fin som helst : ) ha en bra fredag nu min vän : ) kram Sofia <3

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Erika!! :)
    Härligt att Du är på benen igen men var rädd om Dig!!
    Hälsan kommer och går och ibland blir det bara för mycket men som någon sa, den dagen du vaknar och inte känner någonting, då är det illa;))
    Tårta, mums!! jag tycker verkligen om tårtor, allt från vanliga gräddtårtor till... ja, kanske ovanliga gräddtårtor eller allt som är sött och kladdigt. Smörkräm i tårtor är kanske inte riktigt min grej även om jag älskade "bananen". Din tårta var bland det vackraste jag sett, helt otroligt läcker!! Det måste nästan ha gjort ont att skära första biten. Grattis till vinsten förresten!! en tårtkurs, vilken underbar vinst:)

    Nu ska jag ta tag i dagen, fredag innebär städa och handla men idag är huset fullt av folk som fortfarande sover så det är nog inte värt att ta fram dammsugaren än, eller kanske är det ett bra sätt att få upp alla ungdomar på;)) Jobb i mitt arbetsrum kommer det också att bli, flitens lampa släcks numera mycket sent på kvällarna. Det tar tid att tlllverka och pyssla...

    Ha en riktigt BRA Dag och en lika Bra Helg!!

    kramar lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack min vän! Det var inte så farligt att skära i den, för det blev så vackra skivor. Varje bit ett konstverk i sig...

      Förstår att du har fullt upp nu med hantverk före jul. Själv har jag pralin- och kakbeställningar. Men jag tar det lugnt, jag lovar. Kram!

      Radera
  3. Banantårta med marsipan gillade jag också som yngre. Tror att skulle gilla den även idag, men det var länge sedan jag åt en sådan. Vilken fin tårta du gjort. Ha en skön helg, kram!

    SvaraRadera
  4. Älskar tårtor med, men äter inte längre dem, pga min mage och sjukdom... :(
    Den här tårtan ser otroligt vacker ut! Vilken skapaelse! Du är grym!
    Ha en fin fredag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att magen krånglar - jag har en aning om hur det är. Tack för dina fina ord. Kram!

      Radera
  5. Finaste tårta jag sett...jo då så är det och jag är faktiskt till åren kommen och har sett 1000-tals tårtor! Du är grymt bra Erika <3
    Jag kan i alla fall baka fyrkantiga muffins inte fy skam :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Gerd, ditt beröm är guld värt för mig. Fyrkantiga muffins är sällsynt vackert! Kram!

      Radera
  6. Vilken fin tårta du gjort, wow alltså! Härligt att du vann vännen :) stor kram till dig!

    SvaraRadera
  7. Oj vilken läcker tårta! Riktigt snygg!
    Jag var oxo på tårtkurs häromveckan, ihop med stortrollet. Vår tårta blev inte så avancerad, men trollet blev väldigt taggad på det här med tårtdekorationer. Så det lär bli mer sånt hemmavid nu.
    *kram* /Trollmamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är otroligt roligt att "tårta till det". Min var nog inte så avancerad. Det är de fina dekorationerna som gör att det ser så snyggt ut. Det handlar ju mest om teknik faktiskt. Kram!!!

      Radera
  8. Alltså, nu är vi ju inte några direkta tårtfantaster någon av oss, däremot är vi fantaster av att läsa det du skriver - vi ser ju framför oss hur du går där på vägen till kondiset! Härliga minnen.
    Och tårtan du gjorde, så otroligt fin, den ska du vara stolt över,
    kramar från Mårtenssonarna

    SvaraRadera
  9. Vilken tårta....vilken talang du har Erika!
    Så skoj att du vann och på tal om att vinna, jag vann ju en mall till ett litet pepparkakshus.....det ska användas snart!
    Kramar till dej!

    SvaraRadera