fredag 22 november 2013

Tårta på tårta!

Här kommer lite bilder och information om tårtkursen hos Sóley i Varberg. Den här tjejen driver en konditoributik och gör de allra ljuvligaste tårtor och cupcakes. Hon är en konstnär och en positiv person med härlig energi och personlighet. Även om jag bara var på en kurs hos henne i fyra timmar, så kändes det så lätt att prata med henne och givetvis följer jag hennes underbara bakverk på Facebook.

Tårtan på bilden är gjord av Sóley!
Kursen gick ut på att man under fyra timmar skulle lära sig hur man bakar, fyller, spacklar och dekorerar en sjubitars tårta, som man sedan också fick ta med sig hem. I sann TV-kocksanda visade Sóley allt på ett mycket pedagogiskt sätt och var tålmodig med våra (läs: mina) misslyckanden. Hon hade förberett fyra tårtor för oss kursdeltagare eftersom det inte går att spackla en tårta förrän den "satt sig" och blivit stadig.

Tårtorna var fyllda med glasscreme och jordgubbsmousse, spacklades med smörkräm och täcktes slutligen med antingen sockerpasta eller marsipan. Vi hade tillgång till otaliga formar, kavlar och stansar. Det fanns även färgburkar med ätbara färger och glitter om man ville förstärka färgerna på exempelvis en blomma eller ett blad.

Det var inte helt lätt att spackla tårtan snyggt och jämnt men de flesta av oss lyckades väl ändå ganska väl. Jag tyckte att min blev lite ojämn men jag är ju ganska självkritisk... Man spritsade ut krämen med en tyll som var som en springa, så att det blev en slät och platt utsmetning av krämen mot tårtan. Det gällde att hålla tyllen i rätt vinkel också.

Sedan hade man en sorts spackelspade som slätade ut krämen. Viktigt med ett slätt underlag för att inte bucklor och annat ska synas genom pastan sen.

Medan tårtan stod i kylen och stelnade kavlade vi ut våra lock av marsipan eller sockerpasta. jag valde pastan eftersom jag ville öva mig på att kavla sådan. Nåja, det fick jag verkligen göra. Fjärde gången blev den äntligen som den skulle men då var det ändå ett litet mushål längst ner i kanten. Fast det struntade jag i och beslöt mig för att täcka detta med en tjusig bård i avvikande färg.

Att välja färg på tårtan var inte lätt men jag gjorde en somrig tårta eftersom jag tycker att just jordgubbsmousse är ganska somrigt. Dessutom bakar jag oftare tårta på sommaren än på vintern. Locket var grönt i en underbar ljus nyans mellan pistage och lime. Bården runt tårtan gjorde jag vit och blommorna som klättrade över locket fick bli gula, vita och aprikosfärgade ton i ton.

Mitt konstverk, hihi!

Det var fantastisk roligt att dekorera men svårt så klart. Om jag hade förberett mig bättre och haft en idé om vad jag ville göra hade jag naturligtvis kunnat lägga ner mer tid på själva dekorationerna.


Trots allt - jag är nöjd. Detta var ju ändå min allra första tårta med sockerpasta och alla barn i början. Om ni får chans att gå en tårtkurs tycker jag verkligen att ni ska pröva det. Särskilt om ni bor i närheten av Varberg. Sóley har kurser även i att göra cupcakes och ibland en kurs där förälder och barn tillsammans får dekorera en tårta. Jätterolig idé tycker jag!

Tack återigen för den fina vinsten Sóley med Konditoributiken i Varberg! Jag hade så roligt och detta var precis vad jag behövde efter att ha varit sjuk. Plötsligt blev det lite roligt att vara människa igen!



14 kommentarer:

  1. Jag hade gärna gått en sådan kurs. Och din tårta blev väldigt fin! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Ja gör det om du får chansen. Kram!

      Radera
  2. ... Vilken fin tårta! Tålamodet.. Var hittar du det?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog född med tålamod. Övar varje dag i mitt jobb som lärare. Tack för berömmet!

      Radera
  3. Hej goa Du! Tack för din kommentar och för dina "goda ögon"♥
    Just nu är jag så trött så jag orkar varken läsa eller skriva, jag orkar inte ta in information. Min kropp och hjärna har jobbat för "högtryck" ett tag och det är mer än vad jag klarar av. Marknadsdag igår som var jättetrevlig och hyfsat bra försäljningsmässigt. Vi stod jämte en ostförsäljare som nog kunde sålt sin "mamma"...så vi kom lite i skymundan. Men ändå...när det är som tyngst så är det väldigt skönt att ha den kreativa sidan inom sig, en tröst för både kropp och själ.
    Kan jag då få dela med mig av det jag gjort så känns det bra inom mig och det var många, många som tyckte om mina saker, även om dom inte köpte, Så finns det dom som är så oförskämda så jag vill skrika rakt ut... det är väl det man får ta man går på känslor.
    Tjolöholm julmarknad funderade jag på, men...det klickade inte riktigt mellan oss och avgiften för utställare var alldeles för hög så jag antar att det mer är en prestigesak att "få stå där".

    Så gott att Du har din "lilla" dotter hemma:) mysigt när man, fast dom är stora, kan göra saker tillsammans och ha det så där riktigt gott, det är en alldeles speciell känsla.
    Men...Ni måste ju vara riktigt rädda om er båda två, därhemma. Högt blodtryck och stress är inte att leka med. Det är ganska otäckt egentligen, världen "snurrar bara fortare och fortare" men vi är samma människor som för flera hundra år sedan. Det går ju faktiskt inte ihop...
    Nu ska jag sällskapa maken med en kopp kaffe:)
    Tänk på Dig själv nu, ta en lugn promenad i solen... eller baka...
    Din tårta är helt fantastisk!!! både vacker och smakar förmodligen som en dröm, en sån där total njutning.

    Massor med kramar!!
    lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var rädd om dig min vän. Varm kram!

      Radera
  4. Vilken underbar tårta. Jag har alltid önskat att kunna göra sådana, men mitt tålamod räcker inte till. Hoppas få se fler konstverk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Jag har köpt lite tårtgrejer men det är så mycket man måste ha. Det är mest teknik faktiskt. Gå en kurs - det är verkligen jättekul!

      Radera
  5. Säger det igen, fantastisk tårta vännen! Ja, klart man ska ha bård nertill :) Hoppas allt är bra på er front, här flyter det på men det är mycket på jobbet och jag börjar få ont i halsen också... kram på dig fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förkylningstider min sköna vän. Här är det lite upp och ner. Tack! Kram!

      Radera
  6. Vilken fin tårta!!! Vad duktig du är!!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Jag fick bra hjälp av läraren. Kram!

      Radera
  7. Den blev verkligen hur fin som helst, du e riktigt redig du, och viktigast var väl att det hela kunde pigga upp dej lite och få sej på bättre humör! Tårtor gör vi så sällan så vi nästan kan säga aldrig, beror säkert på bristen på tålamod och på att vi inte heller är så stora tårtätare:)


    Kramar

    SvaraRadera