onsdag 6 november 2013

Dessert, tårtkurs med mera

Jag är så otroligt glad för igår vann jag en tävling. Priset är att få åka till en duktig konditor i Varberg och lära mig att baka en riktigt fin tårta som jag får ta med hem. En tårta fylld med glasscreme och jordgubbsmousse. Va!? Låter inte det helt perfekt?

Konditoributiken i Varberg drivs av en tjej som heter Sóley. Hon gör makalöst fina tårtor och cup cakes. Gå gärna in på hennes sida och kika! En tårtkurs kanske kan vara något att ge bort i julklapp till den som "har allt"?

Bilder och rapport om hur det gick kommer nästa vecka, efter kursen...

Jag har äntligen vågat mig på att göra en riktigt pillig dessert. Ja, vad ska man göra som sjukskriven utan ork till så mycket? Jo, glädja andra så klart. Och sen är det ju kul att pilla i lugn och ro. J konstaterade att han har mindre tålamod än jag och nog inte skulle ge sig på en liknande dessert nästa herrmiddag...

Jag fyllde cylindrarna med ljus chokladmousse och bär av olika slag. Toppingen var vispad grädde och lite nymald butterscotch-sprinkle som jag köpte i Edinburgh i somras. Man kan lika gärna ta strössel eller riven choklad.


Cylindrarna

100 g mörk choklad av god kvalitet, minst 50 % kakaohalt

Smält den mörka chokladen i vattenbad eller en chokladsmältare. Se till att det inte kommer vatten eller ånga i chokladen – då blir den grynig. Klipp under tiden till sex centimeter breda och 21 cm långa remsor av over headfilm (eller hur stora man vill ha dem). Pensla sedan ut den smälta chokladen på remsorna. Lägg dem i frysen i en minut för att stelna. Ta sedan ut dem och pensla en gång till. In i frysen en minut till. Ta ut dem igen och värm dem lite försiktigt i handen (plastfilmen mot handflatan). När de mjuknat en aning böjer du dem till en cylinder, med chokladen inåt. Fäst med ett gem så att de håller ihop. Frys sedan ett par minuter till.

När cylindrarna stelnat tar du försiktigt bort gemet och drar bort plastfilmen. Försiktigt!!! Jag fick göra om eftersom ett par av cylindrarna sprack. Men övning ger färdighet. Limma ihop cylindrarna med en aning smält choklad så att de blir någorlunda täta. Ställ in i frysen.

Chokladmousse

100 g ljus choklad av bra kvalitet
2 dl vispgrädde
2 äggulor

Smält chokladen och rör ner äggulorna i den. Vispa grädden ganska fast. Blanda med chokladäggsmeten. Ställ kallt tills moussen stelnat rätt mycket, minst en timme.

Montering
Ta ut cylindrarna från frysen. Ställ dem på fina assietter. Försök att få den jämnaste kanten nedåt, så rinner det inte ut mousse på assietten. Klicka försiktigt i moussen i dem. Lägg på valfria bär eller frukt. Jag använde hackad mango, björnbär, hallon och toppade sist av allt med vispad grädde. Lägg på strössel eller riven choklad eller ett vackert bär. Servera med gott kaffe eller te.







27 kommentarer:

  1. Åh, vad kul, stort grattis till dig! Och vilken fin dessert du gjort, wow. Kram

    SvaraRadera
  2. Grattis grattis grattis!! Du är en mycket värdig vinnare! Så roligt. Vilken upplevelse och jag blir hjärtans glad för din skull!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Dina ord värmer mitt hjärta! Kram!

      Radera
  3. Desserten var himmelsk,det var nämligen jag som fick äran att äta den.
    Tack för en god middag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en himmelsk kvinna, så det passade fint!

      Radera
  4. Såg både vinsten och desserten på Instagram - grattis igen till vinsten! Hoppas det blir kul! Desserten ser superb ut förresten, vilket tålamod du har! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gott om tid just nu, haha! Tack fina du! Kram!

      Radera
  5. Hurra för dig, vad underbart spännande och härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska bli så himla kul att få lära sig att göra riktig tårta. På riktigt liksom. Hihi!

      Radera
  6. Grattis min fina vän hurra för dig! kram Sofia <3

    SvaraRadera
  7. Duktiga Du! Här kommer grattiskramar i massor!

    SvaraRadera
  8. Menar du allvar?! Jag tror jag dör så roligt! Inte dör förstås men hedrad! Verkligen roligt och förvånad blev jag då jag läste. Vilken idé av dig att ge dom namn. Och att jag fick ingå i det. Tack finurliga du. Vad du gör mig glad! Jag gillar vanlig choklad, mint och vanilj. Kaffe också. Men om jag ska välja vilken jag helst tar till kaffet då väljer jag vanilj eller mint.

    Puss i pannan på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pralinen Ann-Louise med mintfyllning är just född! Kram!

      Radera
  9. Störstaste grattiset till dej, du kommer att fixa den tårttillverkningen galant, det låter som en väldans smaskig tårta (och vi som faktiskt inte är så tårtförtjusta egentligen).

    Och tack så väldigt mycket för kortet i lådan, så glad jag blev. Och dom där whiskyflaskorna, dom ser jag fram mot...

    Kramar här nere från

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att den låter mumsig. Bäst ni skyndar er hit! J är svår på whisky! Kram!

      Radera
  10. Det är så galet kul att du vann! Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är precis vad jag behöver just nu. Kram!

      Radera
  11. Såå spännande för dig Erika!!! :)))
    Stoort Grattis :)
    Kikar in för att önska en fin fredag och helg♥
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  12. Detsamma till dig kära du! Tack och kram tillbaka!

    SvaraRadera
  13. Så roligt! Stort grattis!
    Ser fram emot att få höra om "äventyret"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla - jag lovar att återkomma om detta!

      Radera
  14. Stort grattis finaste vännen! Ska bli roligt sen när du berättar om allt du fick vara med om :)

    Jag har gjort liknande som du nämner fast med ballonger... man blåser upp dom och doppar i mörk choklad och sedan med en nål poff så tar man bort luften från ballongerna.... blir så fina cylinderskålar! Kram på dig vännen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett att de använder ballonger till detta ibland. Smart faktiskt! Ja, nu är det inte mer än en dag kvar! Hurra! Kram!

      Radera
  15. Wow vilken vinst - grattis :) Du vet väl att jag har en ny matbild-tävling på min matblogg? Så skynda dig in och tävla om produkter värda över 1000 kr om du inte redan gjort det :)

    SvaraRadera