söndag 28 oktober 2012

Godis är gott!

Igår lagade jag den näst godaste fudge jag vet - Cappuccinofudge! Receptet är hämtat ur systrarna Eisenmans Vinterns söta där det finns flera olika recept, men det är detta jag fastnat för. Lilla B hjälpte mig att provsmaka dem och fotograferade dem dessutom - tack för det! Kika gärna in på hennes nya blogg om du har en stund över. Pyssel och fina bilder utlovas!

Bild: Lilla B
Cappuccinofudge
ca 20 rutor

5 dl strösocker
2 1/2 dl vispgrädde
2 msk smör
2 msk ljus sirap
2 msk snabbkaffepulver
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker

10 g vit choklad
1/2 dl vispgrädde
1 tsk smör

mörk choklad


Olja en avlång bakform. Blanda den första gruppens ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Koka på låg värme under omrörning tills allt socker lösts upp. T bort eventuellt socker från kanterna på kastrullen med en blöt pensel.

Öka värmen något och låt koka till 113 grader. Du måste ha en karamelltermometer! Ta bort kastrullen direkt och ställ den i diskhon i ett kallt vattenbad som du förberett medan smeten kokade. När smeten slutat koka (efter ca tio sekunder) ställer du kastrullen åt sidan tills smeten är 49 grader.

Vispa sen fudgen kraftigt i ca tio minuter. Den ska förlora sin glans och bli lite matt. Tryck med oljade fingrar ner smeten i den inoljade formen. Ställ in i kylen tills den stelnat.

Smält under tiden den vita chokladen i vattenbad tillsammans med grädden. Tillsätt smöret i små bitar och rör om tills det blir en slät kräm. Låt svalna i rumstemperatur. Vispa den sedan något.

Bred krämen över fudgen och dekorera med lite riven mörk choklad. Ställ in i kylen för att stelna och skär sedan kakan i rutor.

Bild: Lilla B
När Liseberg öppnar för julförsäljning brukar de sälja all möjlig och omöjlig fudge. Jag är helt säker på att om jag stod där och sålde skulle min skumtomtefudge och cappucinofudge slå de andra smed hästlängder. Får man skriva så självsäkert? Jag gör det i alla fall. Det bästa med fudge är också att efter en bit är jag nöjd. det är väldigt sött och jag njuter den helst till en kopp espresso.

Skumtomtefudgerecept kommer senare!

17 kommentarer:

  1. Klart du hade slagit dom, det tvivlar vi inte en sekund på!
    Är skumtomtefudge den godaste fudge du vet? Vi har fortfarande inte ens smakat den varianten, även om vi har läst om den på många bloggar de senaste jularna. Kanske får vi till en laddning i år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den måste ni absolut satsa på! Kram!

      Radera
  2. Fudge är egentligen inte min favorit (snarare makens) men dessa ser så goda ut. Klart dina skulle slå de övrigas... med hästlängder :)

    Önskar dig en riktigt fin vecka, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maken har god smak, inte bara när det gäller godis(!). Jag tycker att fudge är för sött att äta mycket av, men en bit är galet gott! Kram!

      Radera
  3. Ser faktiskt fram emot julgodismakandet. Hoppas jag kan hitta tid till det i år, lär bli ont om luckor i mitt schema... Men skoj som sagt.

    Din fudge ser galet god ut och hade säkert sålt som smör i Småland i Göteborg.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ta med en låda till dig när jag kommer till din butik! Kram!

      Radera
  4. Men självklart får du skriva så! Jag uppfattar det inte för ett endaste litet ögonblick som skryt. Aldrig! Tror snarare att du ska tänka det oftare :)

    Bra med sånt man är nöjd av bara efter en bit. Den ser jättegod ut vet du.

    Jag är nyfiken på vad du har i systerskåpet :)

    Kram vännen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just nu är det ju de blommiga kopparna men när det kommer hit får vi se. Jag undrar själv...

      Jag får nog skicka dig lite fudge till jul. Och lite kolor och annat gott från västra Sverige. I väntan på att jag själv ska komma och hälsa på dig! Kram!

      Radera
  5. gahhh vad gott ja lagom är bäst ; ) kram Sofia

    SvaraRadera
  6. Mmm så gott:)
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  7. Men jag börjar nästan dreggla! Åh så gott! Klart man ska vara självsäker. Som sagt.. jag dregglar bara jag ser dem ;)

    Kram på dig fina du!!

    SvaraRadera
  8. Fudge är så gott och cappuccinofudge och skumtomtefudge skulle jag köpa av dig :) Kram

    SvaraRadera
  9. Alltså! Fudge är ju löjligt gott men har misslyckats några gången och vet inte om jag vågar mig på igen. Vinterns söta har många härlig recept!

    SvaraRadera